Enige tijd geleden werd mij aangeraden om het boek Herstellers te lezen. Ik heb het gelezen en het sprak mij bijzonder aan. Naar aanleiding van dit boek een drietal artikelen over christen-zijn in deze moderne tijd.

Het boek Herstellers is geschreven door Gabe Lyons. De ondertitel van het boek is: Een nieuwe generatie volgelingen van Jezus. Lyons beschrijft in zijn boek een nieuwe generatie christenen in Amerika. Het zijn jonge christenen, twintigers en dertigers, die een andere houding ten opzichte van de samenleving hebben dan veel andere christenen.

Lyons deelt christenen, als het om die houding ten opzichte van de samenleving gaat, in grofweg twee groepen in.

Aan de ene kant heb je christenen die zich afzijdig houden van de hedendaagse cultuur. Soms trekken ze zich wat terug in hun eigen kring of kerk. Ze kunnen heel gedreven zijn. Zij richten zich bijvoorbeeld sterk op evangelieverkondiging en stichten nieuwe kerken.

Aan de andere kant heb je christenen die proberen om echt onderdeel van de samenleving te zijn. Ze vermengen zich er als het ware mee. In deze groep vind je christenen die veel barmhartigheidswerk doen.

Naast deze twee groepen ziet Lyons dus een derde groep, een nieuwe generatie, die hij herstellers noemt. In de beschrijving van deze herstellers herken ik veel. Maar eerst terug naar de Bijbel.

 

Bijbels verhaal

De titel van het boek suggereert een proces van herstel. Met die bril van herstel op stelt het boek interessante vragen over het lezen van de Bijbel.

Gods verhaal in de Bijbel zou je kunnen beschrijven met vier woorden: schepping, zondeval, verzoening en herstel (en uiteindelijk de voltooiing). Je zou zelfs kunnen zeggen dat dit het hele verhaal van God is, de Bijbel van kaft tot kaft.

Ik kan niet ontkennen dat als kern van het evangelie vaak en vooral de middelste twee woorden worden gebruikt: zondeval en verzoening. Sommige bijbelteksten geven daar ook wel aanleiding toe. Paulus geeft bijvoorbeeld in 1 Korintiërs 2 aan dat de kern van de boodschap is: Jezus en die gekruisigd. En laten we wel wezen, het grootste gedeelte van de Bijbel gaat ook over de zondeval, de gevolgen daarvan en de verzoening door Jezus Christus. Al in Genesis 3 gaat het mis. Het hele Oude Testament gaat over een volk Israël dat God vaak de rug toekeert. Vaak wordt in het Oude Testament naar de komende Messias verwezen. Aan het begin van het Nieuwe Testament komt Jezus naar de aarde. Hij sterft op Golgota voor de zonden van de mensen. Hij overwint de dood en gaat terug naar zijn Vader. Goddank!

 

Naar aanleiding van het boek Herstellers, kreeg ik weer meer oog voor die andere twee woorden: schepping en herstel. Laten we wel wezen, de Bijbel begint niet bij Genesis 3. Laten we niet over de eerste twee hoofdstukken van Genesis heen lezen. Daar lezen we namelijk over de schepping van hemel en aarde. God schept de mens, als zijn beeld. Aan  het einde van de scheppingsweek bekijkt God zijn eigen werk en zegt: ‘Het is zeer goed’. Zo is de geschiedenis van de hemel en de aarde begonnen.

 

Het scheppingsverhaal is een bekend verhaal. Laten we wel bij die twee hoofdstukken stil staan en de essentie tot ons door laten dringen. God zelf schiep hemel en aarde en ons mensen. Het was goed, het was zeer goed! Het was zoals God het had bedoeld.

 

Inderdaad, al snel daarna ging het mis. Ging al dat mooie kapot. Daardoor was er herstel nodig. God zelf bedacht een reddingsplan. Hij stuurde zijn eigen Zoon naar de aarde. Jezus bracht verzoening. Je zou kunnen zeggen dat door die verzoening de weg van het herstel is begonnen. Als je het zo zegt, dan is herstel dus niet iets wat pas bij de jongste dag begint, maar dan is het iets wat met de komst van Jezus naar deze wereld al is begonnen. Als Jezus terugkomt, dan zal het herstel voltooid zijn. Dan is het weer honderd procent zoals God het bij de schepping heeft gemaakt en heeft bedoeld. Maar met zijn eerste komst naar deze wereld is het herstel al begonnen. Je kunt dat herstel zien aan het leven van Jezus zelf. Hij heeft in de drie jaar op aarde veel zieken genezen. Hij heeft doden opgewekt. Hij heeft hongerige mensen te eten gegeven. Anders gezegd: Jezus heeft met zijn leven op aarde laten zien dat het herstel is begonnen. Hij liet als het ware een spoor van herstel achter. Goddank!

 

Als je zo de Bijbel leest en meer oog hebt voor het volmaakte begin en het herstel door Jezus Christus, dan lees je de rest van het Nieuwe Testament ook met een wat andere bril. Dan bestaat (even simpel gezegd) het Nieuwe Testament niet alleen uit de evangeliën en een aantal pastorale brieven. Dan gaat het Nieuwe Testament over doorgaand herstel. Dan worden er vervolgstappen van herstel gezet. Herstel richting hoe God het aan het begin heeft gemaakt en bedoeld. Of zoals het in de brief aan de Romeinen staat (hoofdstuk 8 vers 17): 'Nu we kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God.' Christenen zijn onderdeel van en op weg naar Gods herstel. Sterker, zij mogen aan dat herstel meewerken. Dat deden ze in de tijd van het Nieuwe Testament, kijk maar naar het leven van de christenen van de eerste gemeente. Dat mogen wij, christenen in de eenentwintigste eeuw na Christus, nog steeds doen.

 

Herstellers

Ik schreef al dat het boek Herstellers mij erg aansprak. Dat komt vooral omdat ik me door de beschrijving van die derde groep christenen aangesproken voel. In de beschrijving van die derde groep is wat mij betreft het beste van die andere twee samengevoegd tot een evenwichtig totaalplaatje. Zowel de evangelieverkondiging als de christelijke hulpverlening horen bij christenen die op de weg van het herstel leven. Leven en werken in een moderne samenleving.

In een volgend artikel maak ik dat met een voorbeeld graag duidelijk.

 

Dronten
Wiggele Oosterhoff