Ik vind het leuk om mensen te kijken. Gewoon, ergens op een bankje, alleen maar kijken.

Ik kijk ook graag naar het leven van mensen uit de Bijbel. Over hoe ze leefden, wat ze deden, over hun leven met de Heer. Vaak zie je dat ‘zien’ en ‘horen’ op het kruispunt van het leven heel dicht bij elkaar liggen. Kijkt u mee?

 

In Genesis16 staat een deel van het levensverhaal van Hagar, de slavin van Sara. Nadat Hagar zwanger was geworden van Abram, is de sfeer in het tentenkamp om te snijden. Sara maakt Hagar het leven zo zwaar dat ze wegvlucht de woestijn in. Daar in de woestijn spreekt een engel van de Heer haar aan en bemoedigt Hagar. Aan het einde van dat gesprek zegt Hagar: 'U bent een God van het zien, want heb ik niet Hem gezien, die naar mij heeft omgezien.’ Hagar noemt God daar in de woestijn, op een belangrijk kruispunt in haar leven, God van het zien.

 

In Exodus 3 staat het verhaal over de roeping van Mozes. De engel van de Heer verschijnt aan Mozes in een brandende struik. Mozes gaat er naar toe om het beter te kunnen zien. ‘Maar toen de Heer zag dat Mozes dat ging doen, riep Hij hem vanuit de struik toe: Mozes, kom niet dichterbij, want de grond waarop je staat, is heilig.’

In het leven van Mozes is zijn roeping om het volk Israël uit Egypte te leiden een belangrijk kruispunt geweest.

 

In het boek Job wordt het levensverhaal van Job beschreven. Het grootste deel van dit boek bestaat uit lange gesprekken, die Job met zijn vrienden voert. Aan het einde van het boek gaat God met Job in gesprek. God laat hem (met woorden) zijn schepping zien. Na die rondleiding zegt Job dan: 'Eerder had ik slechts over U gehoord, maar nu heb ik U met eigen ogen aanschouwd.’

 

In Ezechiël 1 wordt de roeping van de profeet Ezechiël beschreven. Ezechiël krijgt van God een visioen te zien: een stormwind, een grote wolkenmassa, een vuur van bliksemflitsen en in het vuur iets dat leek op een viertal wezens. Het is een zeer indrukwekkend visioen. Ezechiël zegt: 'Dit was de aanblik van de stralende verschijning van de Heer.’ Wanneer Ezechiël dit allemaal heeft gezien, hoort hij een stem die zegt: ‘Mensenkind, Ik wil met je spreken, en Ik stuur je naar de Israëlieten, naar dat weerspannige volk.’

In het leven van Ezechiël is zijn roeping tot profeet een belangrijk kruispunt geweest.

 

In Handelingen 9 wordt de roeping van Saulus beschreven. Saulus is op weg naar Damascus om daar de christenen te vervolgen. Vlakbij Damascus verschijnt de Heer aan hem, Saulus wordt omstraald door licht uit de hemel. Het licht is zo fel dat het hem verblindt, hij ziet niets meer en hij valt op de grond. Dan hoort hij een stem: ‘Saul, Saul, waarom vervolg jij mij?’ Paulus is ook zo’n voorbeeld van iemand die door God zelf wordt geroepen en die op dat belangrijke kruispunt in zijn leven het licht van God ziet en zijn stem hoort.

 

In Matteüs 3 staat het verhaal over de doop van Jezus door Johannes de Doper. Eerst wil Johannes er niet aan meewerken, maar na aandringen van Jezus stemt Johannes ermee in. Als Jezus dan door onderdompeling gedoopt is en weer bovenkomt uit het water, gaat de hemel open en Johannes zag hoe de Geest van God als een duif om Hem neerdaalde. En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in Hem vind ik vreugde.’

De doop van de Here Jezus is een belangrijk kruispunt in zijn leven.

Later in het leven van Jezus, bij een volgend kruispunt, kom je het weer tegen. Als Hij wordt gekruisigd, roept Hij uit: ‘Het is volbracht.’De mensen die erbij staan, kunnen het allemaal horen. Op datzelfde moment zien de priesters in de tempel het voorhangsel van boven naar beneden scheuren.

Bij de hemelvaart van Jezus gebeurt het voor de derde keer. Terwijl de discipelen nog naar de hemel staan te kijken, horen ze uit de mond van twee engelen: ‘Galileërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie Hem naar de hemel hebben zien gaan.’

 

Zo een aantal voorbeelden van mensen in de Bijbel die op een belangrijk kruispunt in hun leven iets van God zien en van God horen.

Door naar het levensverhaal van deze mensen uit de Bijbel te kijken, leer ik God zelf ook beter kennen. Op belangrijke momenten in het leven laat Hij laat zich zien en horen.

Geef je ogen en oren daarom goed de kost!

 

Gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien!

 

Wiggele Oosterhoff, Dronten

 

 


Commentaar

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...

  • Convent 2024-02-22 17:59:53

    Het kan je haast niet ontgaan zijn. Het convent dat op DV 20 april 2024 door deputaten...