We zeggen het wel eens: God is hoog verheven én Hij is heel dichtbij. Of – met andere woorden - God is groter dan het universum en tegelijk dichterbij dan onze ademhaling. Als je die gedachten op je in laat werken dan is dat niet te bevatten. Bij het nadenken daarover zou de verleiding kunnen ontstaan om of zijn nabijheid weg te denken of zijn verhevenheid niet serieus te nemen. In het eerste geval wordt God onbereikbaar en in het tweede geval valt Hij zo’n beetje samen met onze werkelijkheid.

De gemeente in Kolosse moest ervoor behoed worden de opvatting te huldigen dat God onbereikbaar was. Door invloed van andere godsdiensten die welig tierden in Kolosse ontstond het gevaar dat men God-op-afstand probeerde te bereiken met behulp van als tussenpersonen fungerende engelen en geesten. En Jezus dan? Ja, die was weliswaar een belangrijke tussenpersoon maar die heeft te weinig in huis om de kloof tussen mens en God in zijn eentje te overbruggen. In de catechismus van de gemeente te Kolosse dreigde dus te komen staan: God is onnoemelijk groot en Jezus is te klein om God te bereiken.

Klein?

De apostel Paulus zal – zo stel ik me voor – een paar keer hevig geslikt hebben toen Epafras, die aan de wieg stond van deze gemeente, hem de inhoud van deze dwaalleer had meegedeeld. Alle registers trekt de apostel in hoofdstuk 1 open. Regel na regel beschrijft hij, omschrijft hij, bejubelt hij de geliefde Zoon van God. Machteloos? Klein? ‘Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem.’ ‘Oorsprong is hij, eerstgeborene van de doden…’ Jezus Christus? Groot en machtig is Hij! Wie klein denkt van Jezus Christus begaat een grote vergissing. Hij is het hoofd van alle machten en krachten. Er zijn talloze manieren om Jezus klein en onbeduidend te maken. Dat gebeurde in de eerste eeuw na Christus. Dat gebeurt vandaag niet minder. Jezus? Een inspirerende man. Een eerlijk en oprecht mens. Een betrouwbaar persoon. Geeft goede tips maar daar blijft het dan bij. Iemand die de weg wijst maar dat Hij de Weg is, dat is te hoog gegrepen. Verlosser? Door Hem vergeving van zonden? Kan Hij van binnenuit mijn leven genezen, herstellen? Je hoort de scepsis.

Evangelie

Het evangelie

De Vader heeft ons gered uit de macht van de duisternis en ons overgebracht naar het rijk van zijn geliefde Zoon, die ons verlossing heeft gebracht, de vergeving van onze zonden. De macht van de duisternis delft het onderspit en moet zich gewonnen geven aan de heerschappij van de Zoon. Er zal van alles geroepen worden – binnen de gemeente en buiten de gemeente – maar God heeft u samen met Christus levend gemaakt toen hij ons al onze schuld kwijtschold. De schuld van de zonde is weggedaan en de macht van de zonde is overwonnen. Die zijn verdwenen met Christus in het graf. En het nieuw leven is aan het licht gekomen toen Jezus Christus opstond uit de dood en jij mag gelovend weten dat je met Hem uit de dood bent opgewekt. Bevrijd, verlost om Hem te dienen.

Gesneden koek

Zo zou je de voorafgaande zinnen kunnen lezen. Als gesneden koek. Dat weten we allemaal. Jezus is Heer. De grote Triomfator van Pasen. Hij leeft. En nu dan worden mijn ogen onweerstaanbaar getrokken naar Kolossenzen 2:6: Volg de weg van Christus Jezus, nu u hem als uw Heer aanvaard hebt. Jezus kan honderd keer Heer zijn maar dat vraagt wel om aanvaarding. Om onderwerping! Er kan er maar één Heer zijn. Twee heren dienen, dat gaat niet lukken. Eén van die heren moet het dan afleggen. En zou dat dan Jezus kunnen zijn die het moet afleggen? Nee toch? Of is er een heer te bedenken die het verder schopt dan Hij, die in staat is om over te zetten van dood naar leven? Nee toch! Hij is de Heer van mijn leven! Gebogen voor Koning Jezus? Volg dan zijn weg. Een bekend belijdenisgeschrift uit 1934 spreekt het als volgt uit. ‘Zoals Jezus Christus Gods belofte is van de vergeving van al onze zonden, zo is Hij ook, en met dezelfde ernst, Gods krachtige aanspraak op ons gehele leven; in Christus worden wij vreugdevol bevrijd van de goddeloze banden van deze wereld tot een vrij en dankbaar dienstbetoon aan Gods schepselen. Wij verwerpen de valse leer volgens welke er levensgebieden zijn waarin wij niet Jezus Christus maar andere heren toebehoren, levensgebieden waarin wij de rechtvaardiging en heiliging door Hem niet nodig hebben.’ Gods belofte en Gods aanspraak gaan hand in hand. Het nieuwe leven is machtig aan het licht gekomen door de opstanding van de Here Jezus Christus. Dat nieuwe leven mag en moet dan ook geleefd worden. Dat laatste is geen nieuwe wet. Het is een direct uitvloeisel van het feit dat je voor deze liefdevolle Heer gebogen hebt. Wortel in Hem. Bouw op Hem.

 

N. Vennik, Groningen