Stichting Present heeft als missie een beweging op gang te brengen waarin het weer normaal wordt dat mensen naar elkaar omzien. 20 jaar geleden gestart in Zwolle, als initiatief om niet alleen binnen, maar ook buiten de kerk hulp te kunnen bieden. Inmiddels uitgegroeid tot een landelijke beweging van meer dan 75 stichtingen.

Eenmalige vrijwilligersgroepen vanuit allerlei hoeken: (kerken, scholen, families, vrienden, bedrijven) melden zich bij ons aan om een leuke klus te doen die past bij hun agenda en vaardigheden. Dit kan gaan om een praktische klus, zoals tuinieren, schilderen, verhuizen of rommel afvoeren, maar ook sociale activiteiten, zoals een rolstoelwandeling met ouderen in een verzorgingshuis. De groep bepaalt!

Ik ben algemeen coördinator van Present Hoogeveen, en neem jullie mee in een werkweek. Ik werk 12 uur per week. Omdat we van giften bestaan, is uitbreiding van deze uren nog niet mogelijk, maar er is werk genoeg!

Zondag: Bij een kerk uit onze gemeente vertel ik over ons werk. Er is verbazing als men hoort dat Hoogeveen de armste gemeente van Drenthe is. Veel blijft verborgen achter voordeuren. Er is veel schaamte. Men meldt zich niet zo snel bij een kerk om hulp te vragen. Een hulpvraag voor hulp bij een verhuizing laat ik achter bij de kerk. Zij plaatsen deze op hun nieuwsbrief (en later ontvingen we een aanmelding van een groep van 8 helpers)

Maandag: Ik ben eigenlijk vrij, maar er is een vrijwilligersgroep die bij een hulpvrager een wand behang- en vetvrij maakt. Volgende week komt er iemand om te schilderen. Namens Present laat altijd iemand even zijn of haar gezicht zien, ook om te checken of alles naar wens verloopt, of er nog materialen nodig zijn, en een praatje te maken met de hulpvrager. Het gaat ons namelijk niet alleen om de klus, maar de ontmoeting is net zo belangrijk! Hulpvragers die bij ons door hun hulpverlener worden aangemeld moeten voldoen aan voorwaarden.  Ze kunnen de klus zelf niet doen door lichamelijke of geestelijke beperkingen, ze hebben geen geld om hulp in te huren, en ze hebben ook geen netwerk (familie/vrienden) die hen kan helpen. Deze hulpvrager is een eenzelvige man die altijd met zijn moeder heeft gewoond. Nu zij is overleden, moet hij zich alleen redden en dat lukt maar matig. Het doet hem goed dat er zomaar wat mensen hem komen helpen met een klus waar hij zelf geen overzicht bij heeft. Het koffiedrinken duurt best lang, want zo groot is de klus niet, maar dat is misschien wel het meest waardevolle moment.

Dinsdag: Een projectbezoek: met iemand van de vrijwilligersgroep gaan we voorafgaand aan de klusdag kijken wat er precies moet gebeuren, welke materialen er nodig zijn. Wij staan voor een dichte deur. Helaas…, proberen een nieuwe afspraak te maken. Door de omstandigheden van hulpvragers is het vaak chaos in hun leven. Daarom betrekken we ook altijd de hulpverlener erbij. Die kent hun cliënt, en hun problematiek. Hulpverleners in onze gemeente weten Present inmiddels goed te vinden. Vaak zijn wij het ‘laatste redmiddel’ want er zijn niet veel organisaties die (grote) groepen vrijwilligers kunnen activeren voor de klussen waar een hulpverlener ook niet aan toe komt.

Veel andere stichtingen hebben moeite om vrijwilligers te vinden. Bij ons gaat dat eigenlijk een stuk makkelijker. Het helpt dat vrijwilligersgroepen bij ons nergens aan vast zitten. Een paar uurtjes kan iedereen wel doneren.

Woensdag: Een kantoor hebben we nog niet, en de keukentafel biedt vaak allerlei afleidingen. In de bibliotheek kan ik rustig administratie doen, en dat is ook nodig. Zo werk ik onze social media bij. Ik ben er geen fan van, maar het is nodig om ons werk zichtbaar en bekend te maken. Ook houd ik het project administratiesysteem up to date. Zo kunnen we alle gegevens goed overzien en ook delen met de andere (vrijwillige) medewerkers van de stichting. Want ik doe dit niet alleen. Er is een bestuur dat de grote lijnen uitzet. We hebben vrijwillige groepenbegeleiders. En sinds kort hebben we voor een paar uur een tweede werknemer. Mogelijk gemaakt door steun van een school, die ons vroeg om voor al hun leerlingen een vrijwilligersproject te organiseren. Ook daarvoor zet ik van alles in gang, ik meld aan alle hulpverleners in ons bestand dat we binnenkort veel vrijwilligersgroepen beschikbaar hebben.

Donderdag: Een afspraak bij een organisatie in Hoogeveen die jonge moeders begeleidt. Er zijn veel a.s. moeders die in moeilijke omstandigheden hun kindje verwachten: gebroken relaties, schulden, geen of slechte huisvesting. We bespreken hoe Present kan helpen. Bijvoorbeeld door het opknappen van babykamertjes.

De accu van de auto is kapot. Geluk bij een ongeluk: de garagehouder moest ik toch nog spreken, over een partnerschap met Present. Veel bedrijven willen graag iets betekenen voor hun omgeving, en via Present investeren ze in een mooiere samenleving. En wij organiseren dan voor hun personeel een zinvol bedrijfsuitje. Win-win!

De accu is vervangen, de afspraak met de garagehouder gemaakt. Het bestuur en ik doen samen veel aan fondsenwerving bij particulieren, kerken, bij de gemeente, bij fondsen, en dus ook bij bedrijven. Zonder financiële steun kunnen wij niet – en dat zou wel heel jammer zijn, dan is zelfs het ‘laatste redmiddel’ voor inwoners van Hoogeveen niet meer beschikbaar.

Vrijdag & zaterdag: Ik ben vrij. Het werk van Present gaat wel door. Op zaterdag is er een tuinklus gepland – de tuin van de hulpvrager is overwoekerd, en ze weet niet meer waar te beginnen. De groep vrijwilligers heeft tijd en energie en gaat in een razend tempo de tuin door. Onze groepenbegeleider stuurt wat foto’s over de app en ik geniet van de voor- en na foto’s. En van het verslag wat ik erbij kreeg: “de hulpvrager was helemaal overdonderd, dat er zomaar mensen zijn die haar komen helpen! Er valt een last van haar schouders!”

Dit is precies wat we willen bereiken: dat er weer omgezien wordt naar een ander. Dankbaar werk!

Linda Aalderink- van Dijk

Algemeen coördinator Present Hoogeveen

presenthoogeveen.nl