Conflicten horen bij het leven. De kunst is om ze niet ten koste te
laten gaan van de onderlinge relaties. Helaas komen ruzies ook voor
binnen de gemeente van Christus. Regelmatig slaat de vlam in de pan.
Een verkeerd gevallen opmerking van een broeder is reden tot verwijt
bij een andere broeder. Een besluit van de kerkenraad doet een groep
gemeenteleden te hoop lopen. Een kort e-mailtje met een, op het oog
neutrale, mededeling wordt zo maar aanleiding tot een langslepende
affaire. Kerkenraden, inclusief de dominees, en gemeenteleden zou er
baat bij hebben hoe met conflicten om te gaan. We leggen ons oor te
luister bij enkele deskundigen om ruzies in Gods tent te leren hanteren.
Vorige keer bespraken we de tien vuistregels voor vredestichters. Dit
keer nemen we kennis van het Werkboek Conflicthantering, uitgeven door
dezelfde Evangelische Alliantie. Het werkboek, geschreven door Gerard
van der Schee, is vooral bedoeld voor kerkenraden en/of leiderteams in
gemeenten. Het wil een waardevol handvat zijn om het onderwerp op de
kaart te zetten, te bespreken en er mee aan de slag te gaan. Gerard van
de Schee nodigt ons uit voor een ontdekkingstocht langs de Bijbel en de
praktijk. In hoofdstuk 1 bespreekt hij de gevoeligheid van de kerk voor
conflicten; in hoofdstuk 2 en 3 gaan we over hoogten en door de dalen
van idealen en valkuilen zoals we die in de Bijbel getekend zien; in
hoofdstuk 4 leren we hoe we conflicten kunnen voorkomen, bijvoorbeeld
door te zorgen voor een goede vergadersfeer en een e-mailrichtlijn; in
hoofdstuk 5 wandelen we langs de route van hoe conflicten te voorkomen,
om ten slotte in hoofdstuk 6 te ontdekken dat anderen ons (nog) verder
kunnen helpen, onder andere wijze derden en zoiets als mediation.
Lees meer: Ruzie in de tent...(2)
Hoeveel mag je verwachten van een gebed om genezing? Op die vraag worden de meest uiteenlopende antwoorden gegeven.
In het eerste artikel gaf ik de gezamenlijke, evenwichtige verklaring
van de Charismatische Werkgemeenschap Nederland en de Nederlandse
Lucasorde. In dit tweede artikel geef ik er toelichting en commentaar op
Men windt er in de Verklaring geen doekjes om: hier zijn mensen uit de
beweging voor charismatische vernieuwing' aan het woord. Daarom wil ik
eerst die term preciseren: wat wordt daaronder nu precies verstaan? Ik
sluit mij aan bij de omschrijving van oud VU-hoogleraar Jan Veenhof.
Volgens hem wordt het eigene van de charismatische beweging uitgedrukt
in de volgende geloofsovertuiging: er is in het heden ervaarbaar heil
van Godswege, in Jezus, door de Geest, voor de hele mens. Dat is een
even beknopte als inhoudsrijke formulering. Ik licht er vier dingen uit:
Lees meer: Gebed en genezing (2)
Enkele jaren geleden maakte in het Reformatorisch Dagblad een
Amerikaanse literatuurkenner attent op goede romans van christenen.
Daarbij noemde hij de (eerste) roman Peace Like a River van Leif Enger.
De Nederlandse vertaling, verschenen bij Het Spectrum onder de titel
Het land van de kleine man, was toen al uitverkocht.
Nu is de vertaling bij uitgeverij Librion in Sliedrecht uitgegeven, na
een bewerking en herzie-ning door Kees Bezemer. Er wordt helaas niet
vermeld waarin die bewerking en herziening bestaan en waarom die nodig
waren. Deze keer is de titel ? terecht ? letterlijk vertaald. Het ISBN
is 978 90 5290 018 6 en kost ? 17,90
Verduidelijking
De inhoud van de roman wordt verduidelijkt in het nawoord van Tjerk de
Reus. Voor een deel van de lezers zal dat nodig zijn. Want wie het boek
oppervlakkig leest, kan denken dat het een soort avonturenroman is; een
roman waarin merkwaardige dingen en wonderen gebeuren. In werkelijkheid
is het een roman met diepgang, waarin op natuurlijke wijze (of moet ik
zeggen op geestelijke wijze?) wordt verteld wat geloven inhoudt en waar
dat op uitloopt.
Lees meer: Vrede als een rivier
Conflicten horen bij het leven. De kunst is om ze niet ten koste te
laten gaan van de onderlinge relaties. Helaas komen ruzies ook voor
binnen de gemeente van Christus. Regelmatig slaat de vlam in de pan.
Een verkeerd gevallen opmerking van een broeder is reden tot verwijt
bij een andere broeder. Een besluit van de kerkenraad doet een groep
gemeenteleden te hoop lopen. Een kort e-mailtje met een, op het oog
neutrale, mededeling wordt zo maar aanleiding tot een langslepende
affaire. Kerkenraden, inclusief de dominees, en gemeenteleden zouden er
baat bij hebben te weten hoe met conflicten om te gaan. We leggen ons
oor te luister bij enkele deskundigen om beter met ruzies in Gods tent
te leren omgaan.
De Evangelische Alliantie gaf in december 2007 een brochure uit
geschreven door Eddy de Pender getiteld "Vuistregels voor
vredestichters". In 2008 verscheen aanvullend daarop het werkboek
"Conflicthantering", eveneens een uitgave van de EA. Beide uitgaven
willen aandacht vragen voor een probleem dat in veel gemeenten speelt
nl. een conflict. De reden daarvoor is heel simpel: op enkele
uitzonderingen na hebben de meeste mensen een hekel aan conflicten.
Lees meer: Ruzie in de tent...(1)
Hoeveel mag je verwachten van een gebed om genezing? Ik hoor in
gesprekken met christenen de meest uiteenlopende antwoorden op die
vraag.
Aan de ene kant pleiten sommigen voor de uiterste terughoudendheid. Zij
betwijfelen zelfs de zin van het bidden om genezing, onder de indruk
als zij zijn van de wetmatigheden in de natuur, ook als het gaat om
ziekte en gezondheid. Naar hun gevoel moet je niet van God verwachten
dat Hij om zo te zeggen inbreekt in die natuurlijke processen. Het
gebed voor zieken zou zich naar hun mening niet moeten richten op
genezing, maar eerder op het aannemen van een goede levenshouding.
Aan de andere kant is er zo iets als de herontdekking van het gebed om
genezing. Die is te vinden bij christenen, die er juist van onder de
indruk zijn gekomen dat God nog altijd wonderen doet. Zij vinden dat we
in de kerk vaak niet vurig genoeg bidden voor de zieken. Gestimuleerd
door getuigenissen over gebedsgenezing, zijn hun verwachtingen bij het
gebed om genezing hooggespannen. Sommigen opperen, dat we van de Here
God misschien wel minder ontvangen dan Hij wil geven, door een te
bescheiden of zelfs berustende houding.
Lees meer: Gebed en genezing (1)