Hoe groot is het bed waarin u slaapt? Een eenpersoonsbed, een twijfelaar, een tweepersoonsbed? De ‘wieg’ van de Here Jezus staat in Bethlehem. We vergelijken Zijn bedje met het bed van een grote koning. Koning Og. Wat een enorm contrast!

 

Voordat het volk Israël de Jordaan zal oversteken Kanaän in te trekken, houdt Mozes een lange toespraak. In de eerste hoofdstukken van Deuteronomium blikt hij terug op alle achterliggende jaren én hij kijkt vooruit. Noem het een motivatie-speech. De HERE was al die jaren bij Israël geweest. Dat mag bemoedigen om straks intrek te nemen in het beloofde land.

 

Reusachtig

Een belangrijk moment in Mozes’ teugblik is de overwinning op koning Og. Hij vertelt erover in Deuteronomium 3. Og was koning van Basan, dat ligt ten oosten van het meer van Galilea. Het komt deels overeen met het huidige Jordanië, een groot gebied met vruchtbaar land. Koning Og was een machtig man en hij had een sterke militaire macht. Er stonden zestig versterkte steden met hoge muren en grote poorten. Dat is al indrukwekkend. Maar het belangrijkste over Og is wel dit: hij was een afstammeling van de Refaïeten. De Refaïeten waren een groot en machtig volk en zij waren zo lang als de Enakieten.

Og is dus een reus! Iemand die je niet graag tegenkomt en met wie je zeker geen ruzie wilt hebben. Met de volgende beschrijving laat Mozes zien dat Og echt reusachtig groot moet zijn geweest: zijn bed, te zien in Rabba, de hoofdstad van Ammon, is van ijzer en maar liefst negen el lang en vier breed, gemeten in de gewone el (Deut. 3:11).

Een bed van ruim vier meter lang en één meter tachtig breed. Daaruit blijkt wel dat we Og gerust een reus kunnen noemen. Door de hulp van God heeft Israël deze imposante man en zijn leger verslagen. Wat is dat een machtige overwinning geweest! Een geschiedenis die van generatie op generatie werd doorverteld in het joodse volk. Deze overwinning was zo indrukwekkend dat Psalm 136 zingt over de overwinning op de machtige koning Og (vers 20).

 

Bed en kribbe

Nog even de aandacht op dat reusachtige bed, van vier meter lang en twee meter breed. Meet het eens uit, door vier grote stappen te zetten in de woonkamer. Enorm, wat een afmeting! Het is versterkt met ijzer, zou dat gedaan zijn zodat het bed het gewicht van Og zou kunnen houden? Over het bed wordt gezegd dat het nog te zien is in Rabba. Het is bij wijze van spreken nog te bezoeken als een attractie. Zie hier: het grootste bed ter wereld! De eigenaar van dit gigantische bed is verslagen door Israëls God!

Het is meer dan een interessant feitje of een leuk detail. De afmetingen van het bed worden genoemd om Israël te bemoedigen en aan te sporen. Het is een teken dat de God van Israël deze grote koning overwon.

Wat een groot verschil als we dan de stap maken naar Lucas 2. Dat uitzonderlijk grote bed van koning Og tegenover de kleine kribbe waarin Jezus wordt gelegd. Het grootste bed ter wereld tegenover de kleinste en nederigste wieg ter wereld. De buitengewoon grote koning Og in Rabba tegenover het kleine, kwetsbare Christuskind in Bethlehem.

De Here God zendt Zijn Zoon naar deze wereld. En waar kiest Hij dan voor? Niet om Hem geboren te laten worden als een grote, krachtige reus. Niet een plaats bij de rijken en machtigen, in een koninklijk bed in een paleis. Nee, in een uithoek van Israël, het kleine dorpje Bethlehem wordt Jezus geboren. En Hij wordt in een voerbak gelegd.

 

Grootse dingen

De engel had gezegd tegen Maria: Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal Hem de troon van zijn vader David geven (Luc. 1:32). Jezus zal een groot man worden, maar daar lijkt het begin niet op. God zet alles op z’n kop.

God laat zien dat Hij geen oog heeft voor het grote, het machtige, het grootse. Hij heeft juist oog voor het kleine, het nederige. Paulus zou daarom later ook schrijven: wat in de ogen van de wereld zwak is, heeft God uitgekozen om de sterken te beschamen (1 Kor. 1:27).

Dit kleine Kind, liggend in de kribbe, zal straks grootse dingen doen. Hij zal de strijd aangaan tegen ‘reuzen’. De strijd tegen de machthebbers van de Romeinse overheerser. De strijd tegen de satan, de tegenstander van God, de mensenmoordenaar vanaf het begin. De strijd tegen de zonde en de dood.

Dit Kindeke klein zal werkelijk groots zijn. In Zijn leven, sterven en opstanding zal op grootse wijze openbaar worden dat Hij werkelijk de Redder is, de grote Zoon van David, de Messias, de Heer.

 

Daarom hoeft ieder die in Hem gelooft, niet bang te zijn. Mozes zei tegen het volk: wees niet bang, want het is de HERE, jullie God, die voor ons strijdt. Zo zei de engel het ook tegen Maria en de herders: wees niet bang, ik kom jullie goed nieuws brengen.

Christus’ komst in deze wereld betekent voor ons dat wij niet bang hoeven te zijn voor de reuzen in ons leven. Het Kind in de kribbe is namelijk Immanuël: God met ons! Hoe klein en onbeduidend Zijn komst in deze wereld ook lijkt, Hij zal alle machten en krachten verslaan.

Wie zijn vertrouwen stelt op de groten van deze aarde is een gewaarschuwd mens. Wie vertrouwde op die grote koning Og, ging ten onder. Maar wie hoorde bij het volk van God kwam aan in het beloofde land. Zo is het ook voor ons. Stel je vertrouwen op de Here Jezus, Die gelegd werd in het kleinste bedje ter wereld. Dit kleine Christuskind van Bethlehem heeft de reus geveld. Wie in Hem gelooft, mag ook eens komen in het beloofde land.

 

Sjors Bulten, Nieuwe Pekela

 


Commentaar

  • Kerstkabinet 2025-12-20 09:04:17

    Al voor de verkiezingen waren de geluiden optimistisch. Er zou een kabinet moeten komen vóór de...

  • Omdat Hij ons zoekt 2025-12-06 08:59:47

    We zijn er op de een of andere manier allemaal mee bezig, met wat er in ons kerkverband gebeurt....

  • De kerk is van Christus 2025-11-22 08:42:05

    De Christelijke Gereformeerde Kerken stonden voorheen bekend om hun diepe verlangen om elkaar vast te...

  • Breuklijnen en haarscheurtjes 2025-11-08 11:06:04

    De wereld is mooi. Wie op vakantie is, zoekt die schoonheid en zal daarvan genieten, eventjes...