Ze heeft de vermoeidheid nog in het hoofd en de benen na een jeugdweekend van de kerk: Jannet Horselenberg (40) uit Drachten doet al bijna vijftien jaar activiteiten voor kinderen en jongeren van de Christelijke Gereformeerde Kerk (CGK) Eben Haëzer in Drachten. De laatste tien jaar is ze betrokken bij de zondagsschool.

 

 

‘Steeds schoof ik een leeftijdscategorie op in het vrijwilligerswerk voor kinderen,’ zegt Horselenberg. Wat begon bij de oppasdienst tijdens de kerkdienst werd vervolgens meehelpen bij de zondagsschool van de Schatgravers (4-7 jaar), de Padvinders (7-9 jaar) en nu de Wegwijzers (9-11 jaar).

Bij CGK Drachten hebben ze nog de luxe van leeftijdsgerichte groepen. ‘Helaas dunt het wel snel uit. Toen ik begon bij de Schatgravers hadden we nog zo’n vijftien kinderen per groep. Nu hebben we er zes/zeven.’ Horselenberg ziet niet alleen dat de aanwas stokt, maar ook dat de gezinnen die zich wel melden kleiner zijn.

 

Wat is het gevolg geweest van alle ontwikkelingen die zich door de eeuwen heen, en zeker ook in de laatste eeuw, hebben voorgedaan in Latijns-Amerika? In dit laatste artikel over de kerk in Latijns-Amerika geef ik een kort overzicht van de diversiteit die we daar aantreffen.

 

Wie Latijns-Amerika zegt, zegt daarmee bijna als vanzelf: bevrijdingstheologie. Die bevrijdingstheologie is daar namelijk ontstaan. Dat was een regelrecht gevolg van de enorme sociale tegenstellingen die de samenleving van de verschillende landen in Latijns-Amerika kenmerken. Je hebt er aan de ene kant een kleine groep mensen die werkelijk steenrijk zijn, en aan de andere kant is de overgrote meerderheid van de mensen straatarm. De meest exclusieve woonwijken met alle mogelijke luxe grenzen soms letterlijk aan enorm uitgestrekte sloppenwijken waar in kleine huizen grote gezinnen wonen.

Het is dan ook te begrijpen dat in die context de aandacht als vanzelf getrokken wordt naar de sociale consequenties van het evangelie, en naar een vertaling van die consequenties voor het dagelijks leven.

 

Vrijdag 21 juni jl. was de eerste zittingsdag van de generale synode Rijnsburg 2024. Toen is onder andere gesproken over het convent dat op 20 april 2024 in Veenendaal is gehouden. De commissie die dat convent had voorbereid, heeft een rapport geschreven. Alle kerkenraden hebben onlangs dit rapport ontvangen.

 

In dit rapport kijkt de commissie terug op het convent, de dag van het convent zelf en de reacties die na afloop via de pers en op andere manieren bij de commissie terecht zijn gekomen. De commissie spreekt over een oogst van het convent. Het convent heeft dus daadwerkelijk een aantal dingen opgeleverd die ons als kerken verder kunnen helpen.

 

Zo’n negen maanden geleden ben ik met twee gemeenteleden naar Mezovary gegaan.  Na een reis van twee dagen kwamen we daar aan. Het blijft altijd een lange reis, maar wat is het geweldig om onze vrienden weer te zien en te ontmoeten.

 

 

Door covid en door de oorlog was het meer dan vier jaar geleden dat wij in Mezovary waren geweest. Voor ons gevoel was het veel te lang geleden dat we onze vrienden gezien hadden. In die vier jaar was er veel gebeurd en veel veranderd. Veel mensen, vooral mannen, waren vertrokken in verband met het oorlogsgeweld en de dreiging ervan.

‘Eenvoudig’ bijbellezen en onderzoek naar het ontstaan, de achtergrond en de betekenis van bijbelteksten lijken soms heel verschillende werelden. Maar dat hoeft niet zo te zijn. In principe sluiten ze elkaar niet uit. Wetenschappelijk onderzoek kan juist heel verrijkend zijn voor het gesprek over God en geloof.

 

Dr. Eep Talstra, emeritus hoogleraar Oude Testament aan de Vrije Universiteit, heeft een mooi boek geschreven over geschiedenis en hergebruik van bijbelteksten. Bijbelwetenschappers doen daar onderzoek naar, soms ‘op de vierkante centimeter’. Dit onderzoek kan heel dienstbaar zijn aan het verstaan van de wijze waarop God met het oude Israël en de eerste christenen is omgegaan, en hoe Hij met mensen vandaag omgaat. In dit ‘verhaal van God en mensen’ staan lichte en donkere bladzijden. ‘Precies lezen’ maakt het verhaal dat in de Bijbel wordt verteld, overtuigend, aldus Talstra.

 

Commentaar

  • Eindtijd 2025-08-30 08:50:10

    Al zolang wij bestaan leven we in de eindtijd. Zo leerde ik het van onze dominee op catechisatie....

  • Samen kerk-zijn 2025-08-15 13:51:52

    De kerk is een bont gezelschap. Dat valt u vast wel op in uw eigen kerk. Maar in de zomerperiode...

  • Vriendschap 2025-07-31 12:15:07

    In 2024 verscheen het rapport ‘Jeugdtrends’. Dit rapport is een samenwerking van een aantal...

  • Gezien worden 2025-07-19 07:15:17

    Je kunt rustig zeggen dat de woorden die hierboven staan een van de diepste verlangens van het...