Geloof wordt in onze samenleving door velen gezien als iets achterlijks. Leuk voor thuis, maar niet op straat, op het werk of in de politiek. Geloof betekent een beknotting van de vrijheid, een bedreiging voor de redelijkheid en levert mogelijk ook nog gevaar op. Sommige atheïsten leggen de laatste jaren ook steeds meer nadruk op het laatste, het gevaarlijke aan religie.

 

Een wiskundige uit Engeland heeft een boek geschreven waarin hij ingaat op de argumenten van deze zogenaamde nieuwe atheïsten. De schrijver is John C. Lennox en hij schreef God in het vizier. Het boek is positief gerecenseerd door de wetenschapper Cees Dekker en de directeur van ForumC, Kors Visser.

 

Op de laatste dag van de eerste synodeweek kwamen 's morgens verscheidene zaken aan de orde: De Wekker, de klachtencommissie, kerkelijke archieven en de landelijke kerkendag. De middag van deze vijfde zitting was gereserveerd voor een open gesprek over homoseksualiteit.

 

De generale synode boog zich tijdens haar vijfde zitting allereerst over het rapport inzake De Wekker. Uit dat rapport kwam naar voren dat ons landelijk orgaan kerkleden wil informeren en samenbinden. Ook ziet de redactie een taak in de toerusting van kerkleden ten aanzien van theologische en kerkelijke vraagstukken. Ze onderstreept het belang van het landelijk orgaan voor het kerkelijk leven.

Hoe zit dat nu? Het gebod om de sabbat te vieren in hoeverre is dat te rijmen met de christelijke viering van de zondag? Al eeuwen bestaat er het onderscheid tussen ‘het houden’ van de sabbat en de zondag. De joden hebben hun zevende dag en de christenen (in meerderheid) hun eerste - of ook wel achtste – dag.

 

Een poosje geleden kreeg ik een boekje in handen gedrukt van een zuster die gemeentelid is bij de zevendedagsadventisten. De viering van de sabbat – de zevende dag van de week – in plaats van de zondag als rustdag wordt daarin als onaantastbaar gebod van God aangetoond. Zijn hun argumenten vanuit de Bijbel niet sterk genoeg? Of wil de grote meerderheid van zondagvierende christenen vasthouden aan een eeuwenlange traditie? Niet teveel nadenken. Zo hebben we het altijd gedaan. En, bovendien, is de kwestie wel belangrijk genoeg? Er spelen vandaag toch zaken die onze aandacht meer verdienen dan de vraag of er gerust moet worden op zaterdag of zondag!

Een christen leeft bij het Woord van God, zoekt in gebed zijn aangezicht en bouwt op zijn beloften. Juist ook in tijden van beproeving. Hij verlangt er naar Gods wil te doen en gehoorzaam te wandelen naar zijn aanwijzingen. Heilig en toegewijd. Als discipel volgt hij Jezus na, met vallen en opstaan weliswaar, maar toch, hij zoekt naar een leven in overeenstemming met de wil van zijn Heiland. Dat alles vraagt om geestelijk leven, een leven met en voor God. In deze serie willen we jou en onszelf daarin opbouwen.

‘Wie in Gods Koninkrijk wil leven, moet eerst in Gods Koninkrijk zijn binnengegaan.’ Een uitspraak van Francis Schaeffer in zijn veel gelezen boek ‘Leven door de Geest’. Het is een belangrijke opmerking. Te gauw kunnen we het begin van het geestelijke leven overslaan. Terwijl het begin juist bepalend is voor alles wat volgt en hoe het volgt. Geestelijk leven is het nieuwe leven uit en door de Heilige Geest. Wie dat vergeet, wie dat niet kent zal blijven proberen uit eigen kracht en naar eigen inzicht te leven. Het blijft dan een eigen inspanning. Het wordt ook krampachtig. De vraag is of het dan een leven is met en voor de Here.

Commentaar

  • Je eigen bijbeltje 2025-10-24 07:32:22

    Zeven jaar oud was ik, bijna acht. Ik herinner me nog goed dat ik naar voren mocht komen in de...

  • Privé 2025-10-11 07:31:53

    Vanaf het begin van deze maand is op tv de documentaire Sextortion te zien. Bij sextortion wordt...

  • Omdat we gezonden zijn … 2025-09-27 07:43:17

    Ik was weer in Indonesië, samen met vier studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn....

  • Aan Zijn voeten 2025-09-13 08:17:13

    Over de kerk is er nogal wat te doen, zeker over onze kerken, de Christelijke Gereformeerde...