{mosimage}‘Het wezenlijke in hemel en op aarde is een langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting. Dat resulteert altijd en heeft altijd op de lange duur geresulteerd in iets wat het leven de moeite waard maakt.’ (Nietzsche)
Het levensgevoel van de tegenwoordige wereld druist echter op alle mogelijke manieren in tegen deze langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting. De cultuur waarin wij leven en de atmosfeer die wij inademen, holt het geloof uit, vervluchtigt de hoop, en corrumpeert (bederft, tast aan) de liefde. En daarmee wordt het wezenskenmerk van een christen ontnomen.

Geloof is geen activiteit van het verstand of van het hart, of van de wil, of van een gevoel – het is de totale afstemming van de mens op God. Geloof kan intellectueel niet gedefinieerd worden; geloof is het vermogen God achter alle dingen te zien, de verwondering die je voor eeuwig kind laat zijn.
Als ons denken en geloven gebaseerd is op principes in plaats van een Persoon, zullen we een verkeerde weg inslaan en het risico lopen uit te komen bij stokpaardjes en halsstarrigheden, hoe vroom dat ook mag lijken. De ene grote Waarheid die wij standvastig voor ogen moeten houden is Jezus Christus. Geloof is het alles omvattende en vurige vertrouwen van ons hele wezen op de genade zoals God deze toont in Jezus Christus. Welk verschil maakt dat uit in ons leven?

{mosimage}De (derde) serie Commentaar op het Nieuwe Testament is voltooid. Het hier besproken com-mentaar is het laatste deel over een Bijbelboek. Daarna is nog een laatste algemeen deel over de apostelen verschenen. Prof. J. van Bruggen is de motor achter deze serie geweest. We mogen hem daar dankbaar voor zijn. We mogen God dankbaar zijn dat hij de kracht heeft gekregen en de mensen heeft gevonden om dit project tot stand te brengen, zodat er een goed en gereformeerd commentaar op het NT is ontstaan voor mensen van de eenentwintigste eeuw.

Op de titelpagina wordt vermeld dat dr. Jakob van Bruggen een bijdrage aan dit commentaar heeft geleverd, en wel de verklaring van Hebr. 10:19-13:25. In het woord vooraf vertelt Van de Kamp waarom. Hij aanvaardde Van Bruggens aanbod deze bijdrage te leveren, omdat het risico bestond dat hij als gemeentepredikant te lang bezig zou zijn met de voltooiing van dit commentaar.
Zoals gebruikelijk begint dit commentaar met een inleiding waarin aandacht wordt gegeven aan vragen zoals: wie schreef deze brief aan wie en waarom. Wat de auteur betreft sluit Van de Kamp zich aan bij de dikwijls geciteerde woorden van Origenes: wie de brief schreef, weet alleen God.
Wie de geciteerde woorden in hun verband leest, ontdekt dat Origenes schrijft dat hij ervan overtuigd is dat Paulus de auteur van Hebreeën is, maar dat hij niet weet wie de brief op pa-pier heeft gezet. Dat schreef prof. dr. B. Zuiddam in een artikel in het RD van 16 oktober 2010, als reactie op de verschijning van dit commentaar.

{mosimage}Een poosje geleden besprak ik in dit blad van deze schrijver het boek Als God ver weg voelt. Van de hand van deze apologeet (verdediger van het christelijk geloof) verscheen ook Jezus en de goden. In zijn voorwoord geeft Zacharias aan dat hij dit boek schrijft in een postmodern klimaat: je kunt denken wat je wilt, zolang je maar niet beweert dat dat de waarheid is. Een klimaat met veel ‘waarheden’. De schrijver sluit zich niet aan bij dat klimaat. Hij stelt: “Het klimaat is veranderlijk. De waarheid niet” (12).

In Jezus en de goden verdedigt hij de ‘uitzonderlijkheid van de christelijke boodschap’. Het idee dat alle godsdiensten (uiteindelijk) gelijk zijn is niet zijn idee. Dat idee deed de schrijver op in India waar hij opgroeide en die opvatting wordt ook in de westerse wereld door velen gedeeld. Er zijn meer wegen die tot de waarheid leiden. De openheid die doorklinkt in het ‘meer wegen-concept’ is schijn. “Iemand die zegt: ‘Je moet overal voor openstaan’ bedoelt eigenlijk: ‘Je moet overal voor openstaan waar ik voor opensta, en alles waar ik het mee oneens ben, daar moet jij het ook mee oneens zijn”.

{mosimage}Hoe komt het dat christenen steeds gemakkelijker mee lijken te kleuren met hun omgeving? Wat is er de oorzaak van dat het koninkrijksdenken ons niet langer bezielt en dat we Gods water maar over Gods akker laten stromen? Waarom dromen mensen nog maar zo weinig over een betere wereld waarop vrede en gerechtigheid wonen en laten mensen onmachtig en moedeloos de schouders hangen? Wat onderscheidt de koninkrijkskinderen van de gemiddelde wereldburger?

Paulus benadrukt op verschillende plaatsen en manieren dat Gods kinderen burgers zijn van een rijk in de hemel, van een beter Vaderland en dat dit grote consequenties heeft voor de manier waarop wij hier en nu in het leven staan. Jezus betuigt nadrukkelijk dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is. Het evangelie is wel vóór de mens, maar niet náár de mens. Het komt nooit in ons straatje. Het is altijd tegen het zere been. Daarom denk ik dat er iets niet deugt als we denken dat we hier op aarde zijn om het naar onze zin te hebben of als het inmiddels zover is dat dat al zo is. We hebben het hier prima; we hebben het goed en het gaat goed. Welk appèl doet de gebrokenheid van het bestaan dan nog op ons?

{mosimage}Te modern en een nodeloze nieuwigheid. Dat was een reactie van predikanten in 1637 bij de verschijning van de nieuwe vertaling, de Statenvertaling. Het gewone kerkvolk vroeg zich af of zij misschien jarenlang een valse Bijbel hadden gelezen. In 1643 sprak een predikant uit Elburg nog steeds over de SV als een oneerbare nieuwigheid.

Op 4 december 2010 werd de Herziene Statenvertaling (HSV) gepresenteerd. Deze versie van de SV roept ook scherpe afwijzing op, vooral in de gereformeerde gezindte. Maar er zijn ook veel positieve reacties, zowel binnen als buiten de gereformeerde gezindte. Hier volgt mijn reactie.

Herzien
Het initiatief voor de herziening van de SV ging uit van de Gereformeerde Bond. Dat gebeur-de vanuit de overtuiging dat de SV de beste Nederlandse vertaling van de Bijbel is, maar met een verouderde taal voor mensen van nu, vooral voor de jeugd.
Er werd een stichting gevormd met leden uit de genoemde Bond, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Gemeenten. Deze stichting begon in 2002 met de noodzakelijk geachte herziening.
Om twee redenen twijfelde ik aan die noodzaak.

Commentaar

  • Bevrijding en vrede – wij gedenken 2025-04-25 08:13:45

    Dit nummer verschijnt kort voor de officiële dodenherdenking – met de kransleggingen op de Dam in...

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...

  • Asjera’s terugkeer 2025-03-15 08:38:30

    De profetische uitspraak: ‘Het is God of de afgoden,’ van de christenfilosoof prof. dr. ir. H. van...