ImageOok in de Christelijke Gereformeerde Kerken wordt bevrijdingspastoraat toegepast. En wordt dan een speciale gebedsbijeenkomst belegd met de bedoeling een eind te maken aan een be-paalde bezetenheid. Zijn daar Bijbelse papieren voor, of zien we spoken op het kerkelijk erf?


Beste Galsem,
Ongetwijfeld is het met jou als met alle pasbeginnende verleiders: je vlast erop om met een verdorvenheid aan te komen, waar voor de toeschouwers wat aan te smullen valt (...). De vei-ligste weg naar de hel is heus die van de geleidelijkheid, de flauwe helling, lekker zacht voor je voeten, zonder plotselinge bochten ...              


 
Je liefhebbende oom Schroefstrik
Dit citaat is afkomstig uit het boek Brieven uit de hel van de bekende apologeet C.S. Lewis. Hij weet op een heel aansprekende manier iets onder woorden te brengen van wat Paulus schreef over de duivel en zijn methoden (Ef. 6: 11)en zijn bekend zijn met de gedachten van satan (2 Kor. 2: 11).
Demonisering van het leven

Centraal op twee vergaderingen, gehouden op 17 februari en 8 april 2010, stonden de verzoeken van de kerken te Kampen en te Hattem om kerkelijk nauwer samen te mogen leven met de GKv. Een korte impressie.

17 februari 2010
Namens de roepende kerk Urk Eben Ha?zer opent ds A.C. Uitslag de vergadering met een meditatie over Zacharia 4. Er was toen en er is nu veel werk te doen. Maar we kunnen nog te veel bezig zijn met het bouwen van onze eigen huizen en dat daardoor het werk aan Gods tempel stagneert.
Uiteindelijk is Gods Kerk het werk van Gods Geest. Hij moet het doen en Hij zal het doen.
Vervolgens worden enkele classicale bijzonderheden van de afgelopen maanden gememoreerd: ds. R. Kok heeft het beroep aangenomen naar Noordeloos; ds. M.A. Kempeneers kreeg een beroep naar Meerkerk; de gemeenten van Heerde en Urk-Maranatha werden teleurgesteld na een uitgebracht beroep.
Nadat de wettigheid van de vergadering is vastgesteld, neemt het moderamen plaats. Preses is ds A. Huijgen, assessor is ds. H. Jonkman en scriba is ds. M.A. Kempeneers.

ImageKent u het hospitaalschip, de Prins Willem Alexander? En wist u dat de werkgroep recreatie lichamelijk gehandicapten, uitgaande van het Chr. Geref. Deputaatschap pastoraat in de ge-zondheidszorg, elk jaar met dit schip een reis van een week door een deel van Nederland or-ganiseert voor ouderen met een handicap?
Ik kende het schip en de vakanties alleen van horen zeggen. Maar nu ken ik ze uit ondervin-ding. Dit jaar ben ik op de reis van 24-30 april mee geweest. Hier volgt een impressie.

De predikant die dit jaar zou meegaan, liet kort voor de reis weten dat hij niet mee kon. De voorzitter van de genoemde werkgroep vroeg mij in te vallen, eventueel met medeneming van mijn vrouw.
Mijn vrouw en ik hebben dat gedaan, en hebben er veel vreugde aan beleefd. Het betekende wel dat mijn voorbereiding in korte tijd moest gebeuren: het kiezen en uitwerken van een thema. Ik koos als thema: ?Licht?, belicht vanuit Psalmen, gefocust op Jezus Christus, het Licht der wereld.

Organisatie
Er gingen vijftig vakantiegangers met de boot mee, bijna allen mensen met een handicap. Van sommige getrouwde gehandicapten waren de partners niet meegegaan om een week ontlast te zijn. Zij die wel met hun gehandicapte partner meegingen, werden ook ontlast door de inzet van de vrijwilligers.
Van de meer dan 40 vrijwilligers hadden de meesten een opleiding voor en werk in de zorg (gehad). Verder was er een groep vrijwilligers die het vele huishoudelijke werk deed. Dat gebeurde onder leiding van het hoofdstaflid Nelie Rolfes, die al vele keren mee is geweest.

ImageDs. A. Versluis hield voor de bezinningskring in de kerk te Damwoude een referaat over dit belijdenisgeschrift van onze kerken. Hij benadrukte dat het belangrijk is ons te bezinnen op de waarde en het nut van onze belijdenisgeschriften.

Na de reformatie ontstond in ons land de gereformeerde kerk en op de eerste synodes was een belangrijk punt van bespreking de eenheid in de leer van de kerk.
Predikanten moesten de toen al bestaande Heidelbergse catechismus en Nederlandse geloofsbelijdenis onderschrijven. Kerk en staat waren sterk met elkaar verweven en de kerk had geen inspraak in de benoeming van hoogleraren. Zo werden in Leiden door de staten tot hoogleraar benoemd Franciscus Gomarus en Jacobus Arminius. Arminius was een veelbelovend predikant, maar had in zijn gemeente Amsterdam al wat moeite gehad met de uitleg van Romeinen 7. Daarom had Gomarus bezwaren tegen deze benoeming, na een gesprek leek de lucht te zijn opgeklaard.
Arminius hield colleges over de uitverkiezing en daaruit bleek toch dat hij in zijn standpunt hierover niet veranderd was. Tussen beide hoogleraren ontstond onenigheid met als gevolg dat de kerken zich ermee gingen bemoeien. Omdat Arminius zich alleen voor de overheid wilde verklaren, ontstond in 1608 een discussie in het bijzijn van afgevaardigden van de overheid. Deze spraken uit dat ze geen verschillen in de leer konden constateren. De kerk wilde een synode houden, maar kreeg hiervoor geen toestemming van de overheid. Arminius wilde uiteindelijk een herziening van de belijdenis, in 1609 overlijdt hij. Na zijn dood breidt het conflict over de predestinatie zich uit en ontstaat een geweldige pamflettenstrijd in het land. In 1610 dienen de volgelingen van Arminius een z.g. remonstrantie in bij de staten van Holland. De overheid wilde rust in het land en ruimte voor beide opvattingen, maar gesprekken brachten geen oplossing voor het conflict. Het liep zelfs zover dat het land op de rand van een burgeroorlog kwam. Raadspensionaris Oldebarnevelt kiest de zijde van de volgelingen van Arminius, remonstranten genoemd. Stadhouder prins Maurits kiest de zijde van de volgelingen van Gomarus, contra-remonstranten genoemd. Dan volgt uiteindelijk een synode waar tot een oplossing wordt gekomen. De grote vraag in het verschil was: Wie verkiest God? Arminius leerde dat God van tevoren zag wie zou geloven, de mens ontvangt voldoende genade om te kunnen geloven en het hangt dan van de wil van de mens af om te geloven of niet.
Gomarus stelde dat ons geloof geen voorwaarde voor onze verkiezing is, maar een vrucht ervan. Het geloof is een gave Gods.

ImageDe hemelvaartsdag is zeker niet de populairste van de christelijke feestdagen. Hij wordt dan ook vaak het stiefkind onder de christelijke feesten genoemd. De kerken zijn vaak leger, er is immers zoveel te doen op de hemelvaartsdag. Allerlei buitenevenementen worden georganiseerd: dauwtrappen, tractor pulling, concoursen en sporten in velerlei soorten.

Daarbij spreekt het hemelvaartsfeit de moderne kerkganger niet zo maar aan als dat vroeger het geval was. Er is meer weerstand tegen de hemelvaart van Christus. Zo?n gebeuren past niet meer in ons moderne wereldbeeld, waarin de aarde als een speldenknopje zweeft in een onmetelijk heelal. Waar zou je de hemel moeten zoeken? Ergens boven ons? Maar als Chinezen en wij beiden naar boven wijzen, dan wijzen we precies de andere kant op. En als er al een hemel zou zijn, hoeveel lichtjaren moet die dan niet van ons planeetje verwijderd zijn? En hoe is het mogelijk dat iemand zo?n afstand in zo korte tijd overbrugt? Onze voorvaderen hadden geen moeite met zulke vragen. Ook wat dit betreft was voor hen het geloof een bewijs van de zaken, die men niet ziet. Maar bij ons, kerkgangers van de 21e eeuw, leven ze en zeker bij de jongeren.
Bovendien, het gebeuren op de hemelvaartsdag is uiterst sober. Er vinden geen indruk?wekkende dingen plaats als Jezus ten hemel vaart. Geen engelenkoor, geen aarde die beeft, geen rotsen die scheuren, geen doden die verrijzen. Nee, we zien op de berg, vanwaar Jezus opstijgt, een rustig tafereel. Hij spreekt nog enkele woorden en wordt dan voor de ogen van Zijn discipel opgenomen. Maar dan is het ook snel voorbij. Een wolk onttrok Hem aan hun ogen, schrijft Lukas in Handelingen 1. Alles voltrekt zich schijnbaar in vrede. Schijnbaar, want boven die wolk gebeurde meer. Lukas laat ons meekijken vanaf de aarde. Johannes laat ons echter in Openbaring 12 meekijken in de hemel. En daar zie je dat de hemelvaart gepaard is gegaan met geweld en strijd. Inderdaad, oorlog in de hemel.

Commentaar

  • Zingen in de eredienst (2) 2024-07-25 18:25:50

    Vorig jaar schreef ik over het zingen van psalmen en liederen in de eredienst. Iemand sprak me...

  • Verslavingen 2024-07-12 17:57:04

    Ruim een op de vijftien jongeren gokt weleens online, zo blijkt uit een onderzoek van het...

  • All Nations 2024-06-28 17:42:30

    Vorige week was ik met een groep studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn bij All...

  • Op weg naar de GS 2024-06-15 10:09:55

    Als dit kerkblad verschenen is, is het bijna zover dat de Generale Synode bijeen komt in...