Galbanum of wierookhars
Galbanum is een hars, bestaande uit gestold melksap afkomstig van de plant Ferula gummosa (geslacht Ferula). De plant komt voornamelijk voor op berghellingen in Iran.
Galbanum is een hars, bestaande uit gestold melksap afkomstig van de plant Ferula gummosa (geslacht Ferula). De plant komt voornamelijk voor op berghellingen in Iran.
Vorige keer hebben we naar aanleiding van het boek De Bourgondiërs stil gestaan bij onze afkomst. Waar komt ons land vandaan en wat heeft ons dat vandaag de dag te zeggen? Vandaag gaan we van die verste geschiedenis naar de meest recente geschiedenis. Opnieuw naar aanleiding van een ‘seculier’ boek, dit keer van Geert Mak. Eind vorig jaar kwam een vervolg uit op In Europa, zijn grote boek over de twintigste eeuw. In dit nieuwe boek, Grote Verwachtingen, schrijft Mak over Europa in de eerste twee decennia van de eenentwintigste eeuw. Hij ziet zelf dat het bijna onmogelijk is om geschiedenis te schrijven over een periode waar je zo dichtbij staat. Maar hij doet toch een poging…
De auteur is religie-en cultuurwetenschapper en werkt bij het Meertens Instituut. In deze studie onderzoekt hij de grote passie voor uiteenlopende passiespelen.
Bij zijn onderzoek gebruikt hij de volgende definitie: een passiespel vertelt het lijdensverhaal van Christus, is multimediaal en gericht op het opwekken van emoties.
Bij het Pinksterfeest hoort het woord ‘vervulling’. De Geest werd uitgestort in de gemeente, en Hij vervulde al die mensen die aanwezig waren daar in Jeruzalem in de bovenzaal. Maar wat betekent dat nou? In dit artikel zoom ik in op wat Lucas hierbij laat zien.
Wellicht herkent u het wel. Dat je iets verlangt en ernaar handelt terwijl je weet dat God dat niet goed vindt. Ook omstandigheden kunnen verlangens in ons wakker maken. Verlangens die we zelfs niet eens vermoed hadden.
Zoals het verlangen om in corona-tijden te gaan hamsteren ten koste van anderen. Op zich is het hamsteren begrijpelijk, want ten diepste is het een verlangen naar veiligheid. En met dat laatste is op zichzelf niks mis.
Wanneer we toegeven aan gedragingen of gedachten die immoreel zijn, wijten we dat vaak een gebrek aan wilskracht. Maar volgens de theoloog James Bryan Smith* (VS) bestaat er niet zoiets als wilskrácht. Je wil is niet zo zeer een kracht maar meer een soort scharnier dat alle kanten op kan, afhankelijk van een veelheid aan invloeden (lichamelijke toestand, mensen om je heen, je denken en geschiedenis etc.).