Steven Paas, Liefde voor Israël nader bekeken, Voor het evangelie zijn alle volken gelijk, uitgegeven bij Brevier in Kampen, ISBN 9789491583728, paperback 208 p., prijs € 18,50

In 2014 verscheen van Paas: Israëlvisies in beweging. In dat boek zette hij zijn visie op de positie van Israël en de relatie van dit volk tot de kerk helder en scherp uiteen. Omdat naar zijn overtuiging in Christus al Gods beloften in vervulling zijn gegaan en Hij het hart van het evangelie is, is door zijn komst de positie van Israël fundamenteel veranderd. Voor Christus was dit volk een specifieke schakel in Gods heilsplan, maar daarna is het een volk als alle andere geworden. Dat wil niet zeggen dat God Israël verworpen heeft. Kijk maar naar alle Joden die tot geloof in Christus kwamen en komen. We moeten er als christenen echter voor waken dat niets en niemand een positie krijgt toegemeten die een schaduw werpt over Christus’ heilswerk.

Meer dan vijfhonderd kerken wereldwijd geven zondag 18 oktober a.s. in gebed, verkondiging, lied en ac¬ti¬vi¬teit aan¬dacht aan sociale en ecologische gerechtigheid. De zondag na wereldarmoededag is elk jaar de Micha Zon-dag; participerende kerken staan dan stil bij het gezamenlijke thema. Dit jaar is dat 'Mijn wereld op z’n  kop', geïnspireerd door Marcus 10,32-45. Dat staat voor zondag 18 oktober op het oecumenisch leesrooster.

 

Met macht is niets mis, maar we zien teveel misbruik ervan. Recht en onrecht vragen momenteel veel aan¬dacht. Je hoeft het journaal maar aan te zetten en oorlogs¬drei¬ging, oorlogsgeweld en de gevolgen daarvan trekken via de massale vluchtelingenstromen aan je voor¬bij. De wereld staat op zijn kop en overal zien we de gevolgen van machtsmisbruik. Miljoenen mensen zijn op de vlucht en hopen via gammele bootjes een betere toekomst tege-moet te varen. Daarbij vallen veel slachtoffers. En als ze de droge, veilige overkant menen al bereiken, zijn ze nog niet altijd in veilige haven en be¬gint een kilometerslange tocht vaak te voet door Europa op zoek naar barm¬hartigheid en recht.

Er is natuurlijk meer machtsmisbruik in onze wereld. Ook in het klein in familieverbanden, re¬la¬ties, vriend¬schap-pen, kerken, samenlevingsverbanden, economisch verkeer, werk¬si¬tua¬ties, (gezond¬heids)zorg kan macht ten nadele van mensen gebruikt worden.

Met enige verbazing constateer ik dat er binnen ons kerkverband een woud aan prachtige publicaties wordt gemaakt, maar (mede door deze hoeveelheid) lang niet iedereen bereikt en door iedereen wordt gelezen. Een gemiste kans! Een kleine opsomming (niet uitputtend): Het Kerkblad voor het Noorden komt voorop met achtergrondartikelen en lokaal nieuws van de kerken. In andere delen van het land hebben ze ongetwijfeld een soortgelijk blad. Uiteraard moet er ook wat over zending, evangelisatie en diaconaat worden gezegd, dus is er het landelijke blad Doorgeven dat vijfmaal per jaar verschijnt.

In zijn boek Onze lieve vrouwe van de schemering voert Jan Willem Otten ons terug naar het begin  van de geschiedenis van de mens, zoals beschreven in Genesis en Van den Vondels Lucifer .

In het vorige artikel zagen we de door Van den Vondel verwoordde angst dat Gods liefde voor de mens en Zijn hoogstaande plannen om de mens boven de engelen te stellen Lucifers trouw (veto) op scherp zette. En ook de betekenis van het bestaan van een proefgebod. Dat de beproefde beseft dat er wat te kiezen valt. In dit artikel twee onderwerpen. Dat vijanddenken in pure fantasie kan ontstaan. En de vraag waarom de mens zo’n begeerlijke prooi werd voor Lucifer.

De precieze vorm van de apostolische geloofsbelijdenis zoals wij die kennen, komen we al tegen in een geschrift van zo'n twaalf eeuwen geleden. Maar deze belijdenis gaat nog verder terug in de tijd, namelijk tot in de tweede eeuw. Opvallend is dat toen het woordje 'begraven' ontbrak. Dat is in de eeuwen daarna toegevoegd.

 

De Heidelbergse Catechismus antwoordt nogal kort op de vraag naar het waarom van de begrafenis van Christus: om daarmee te tonen, dat Hij werkelijk gestorven was (v/a 41). Dat is ook de reden waarom het woordje 'begraven' is toegevoegd. De Vader wilde tonen dat Jezus werkelijk gestorven was en niet schijndood was. Daarmee toonde Hij ook dat Jezus daadwerkelijk de straf op de zonden gedragen heeft en heel het werk volbracht dat nodig was voor ons heil.

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...