{mosimage}Over de tijd tussen de hemelvaart en de wederkomst van Christus spreekt de Bijbel in beelden. Eén beeld zegt dat die tijd duizend jaren duurt. Gedurende die tijd is de duivel gebonden. Christus regeert. Daarna zal Hij wederkomen om te oordelen de levenden en de doden.

Niet iedereen kan deze gedachte meemaken. Zelfs vinden sommigen dat zij ingaat tegen het woord van God. Het kan toch niet waar zijn dat de duivel nu gebonden is? Waar komt dan de ellende in de wereld vandaan? Velen menen dat de tijd waarin de duivel gebonden is nog moet komen en dat pas dan Christus met de heiligen duizend jaren zichtbaar en lichamelijk zal regeren.
Een broeder en zuster die deze mening zijn toegedaan spoorden mij aan de Bijbel op dit punt te onderzoeken 'los van de geschriften van de kerk'. Zij kenden blijkbaar de kerkorde van onze kerken waarin staat dat er geen schriftuurlijke grond is voor de leer van 'een regering van de heiligen op aarde gedurende duizend jaren'. Deze broeder en zuster zijn niet de enigen in onze kerken die deze opvatting hebben over de duizend jaren die genoemd worden in Openbaring 20. Toch leert een nauwkeurig onderzoek van de Bijbel dat onze kerkorde op dit punt recht doet aan de Schrift.

{mosimage}Pieter en Hanna-Ruth wonen en werken in Centraal-Azië. Ze houden de lezers van het kerkblad regelmatig op de hoogte van hun wel en wee.

Zo, alle feestdagen zijn weer achter de rug en het gewone leven gaat weer zijn gangetje. Het is voor ons toch best gek om de feestdagen zo ver weg door te brengen. De afstand is op sommige momenten heel groot en op andere momenten weer heel klein. Door de moderne media kunnen we hier gewoon meegenieten van de top 2000 tijdens het oliebollen bakken. Op zo’n moment waan je je in Nederland. Maar als je dan oudejaarsavond met allemaal Russisch sprekende mensen doorbrengt, die allemaal andere tradities op zo’n dag hebben, is de afstand naar Nederland toch weer erg groot!
Hoe gaat dat contact van ons met Russisch sprekenden nu eigenlijk? We zitten hier nu ongeveer vijf maanden. Daarvan hebben we tot nu toe drie maanden Russisch gestudeerd. Omdat het lessysteem hier heel anders is dan we in Nederland gewend waren, leren we niet meteen de gewone dagelijkse dingen. We hebben vooral grammatica bestudeerd de afgelopen maanden. We kennen nu dus vrij veel grammatica en weten theoretisch hoe een zin er uit hoort te zien in deze taal.

{mosimage}De (derde) serie Commentaar op het Nieuwe Testament is voltooid. Het hier besproken com-mentaar is het laatste deel over een Bijbelboek. Daarna is nog een laatste algemeen deel over de apostelen verschenen. Prof. J. van Bruggen is de motor achter deze serie geweest. We mogen hem daar dankbaar voor zijn. We mogen God dankbaar zijn dat hij de kracht heeft gekregen en de mensen heeft gevonden om dit project tot stand te brengen, zodat er een goed en gereformeerd commentaar op het NT is ontstaan voor mensen van de eenentwintigste eeuw.

Op de titelpagina wordt vermeld dat dr. Jakob van Bruggen een bijdrage aan dit commentaar heeft geleverd, en wel de verklaring van Hebr. 10:19-13:25. In het woord vooraf vertelt Van de Kamp waarom. Hij aanvaardde Van Bruggens aanbod deze bijdrage te leveren, omdat het risico bestond dat hij als gemeentepredikant te lang bezig zou zijn met de voltooiing van dit commentaar.
Zoals gebruikelijk begint dit commentaar met een inleiding waarin aandacht wordt gegeven aan vragen zoals: wie schreef deze brief aan wie en waarom. Wat de auteur betreft sluit Van de Kamp zich aan bij de dikwijls geciteerde woorden van Origenes: wie de brief schreef, weet alleen God.
Wie de geciteerde woorden in hun verband leest, ontdekt dat Origenes schrijft dat hij ervan overtuigd is dat Paulus de auteur van Hebreeën is, maar dat hij niet weet wie de brief op pa-pier heeft gezet. Dat schreef prof. dr. B. Zuiddam in een artikel in het RD van 16 oktober 2010, als reactie op de verschijning van dit commentaar.

{mosimage}‘Het wezenlijke in hemel en op aarde is een langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting. Dat resulteert altijd en heeft altijd op de lange duur geresulteerd in iets wat het leven de moeite waard maakt.’ (Nietzsche)
Het levensgevoel van de tegenwoordige wereld druist echter op alle mogelijke manieren in tegen deze langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting. De cultuur waarin wij leven en de atmosfeer die wij inademen, holt het geloof uit, vervluchtigt de hoop, en corrumpeert (bederft, tast aan) de liefde. En daarmee wordt het wezenskenmerk van een christen ontnomen.

Geloof is geen activiteit van het verstand of van het hart, of van de wil, of van een gevoel – het is de totale afstemming van de mens op God. Geloof kan intellectueel niet gedefinieerd worden; geloof is het vermogen God achter alle dingen te zien, de verwondering die je voor eeuwig kind laat zijn.
Als ons denken en geloven gebaseerd is op principes in plaats van een Persoon, zullen we een verkeerde weg inslaan en het risico lopen uit te komen bij stokpaardjes en halsstarrigheden, hoe vroom dat ook mag lijken. De ene grote Waarheid die wij standvastig voor ogen moeten houden is Jezus Christus. Geloof is het alles omvattende en vurige vertrouwen van ons hele wezen op de genade zoals God deze toont in Jezus Christus. Welk verschil maakt dat uit in ons leven?

{mosimage}Hoe komt het dat christenen steeds gemakkelijker mee lijken te kleuren met hun omgeving? Wat is er de oorzaak van dat het koninkrijksdenken ons niet langer bezielt en dat we Gods water maar over Gods akker laten stromen? Waarom dromen mensen nog maar zo weinig over een betere wereld waarop vrede en gerechtigheid wonen en laten mensen onmachtig en moedeloos de schouders hangen? Wat onderscheidt de koninkrijkskinderen van de gemiddelde wereldburger?

Paulus benadrukt op verschillende plaatsen en manieren dat Gods kinderen burgers zijn van een rijk in de hemel, van een beter Vaderland en dat dit grote consequenties heeft voor de manier waarop wij hier en nu in het leven staan. Jezus betuigt nadrukkelijk dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is. Het evangelie is wel vóór de mens, maar niet náár de mens. Het komt nooit in ons straatje. Het is altijd tegen het zere been. Daarom denk ik dat er iets niet deugt als we denken dat we hier op aarde zijn om het naar onze zin te hebben of als het inmiddels zover is dat dat al zo is. We hebben het hier prima; we hebben het goed en het gaat goed. Welk appèl doet de gebrokenheid van het bestaan dan nog op ons?

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...