{mosimage}Enige tijd geleden publiceerde de veelschrijver Alister McGrath een boek dat een boekje open wil doen over natuurlijke theologie. Niet iedere lezer van ons kerkblad weet dan waar het over gaat. Ter verheldering verwijs ik naar artikel 2 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis waar wordt gezegd dat wij de Here God op twee manieren kennen. Namelijk door de Bijbel én door de schepping. De wereld is “als een prachtig boek, waarin alle schepselen, groot en klein, de letters zijn, die ons te aanschouwen geven wat van Hem niet gezien kan worden, namelijk zijn eeuwige kracht en goddelijkheid…”. God kennen via de schepping? Dan betreden we het terrein van de natuurlijke theologie.

Loopt er een directe lijn van de natuur naar God toe? Kun je God al redenerend uit de natuur tevoorschijn laten komen? McGrath opent het eerste hoofdstuk met drie citaten uit de Bijbel. Eén daarvan is Psalm 19, vers 1: De hemel verhaalt van Gods majesteit, het uitspansel roemt het werk van zijn handen, de dag zegt het voort aan de dag die komt, de nacht vertelt het door aan de volgende nacht. Een lijn van natuur naar God. Echter ooit las ik een gedicht van Willem Hessels waar al bij de eerste woorden van het gedicht me het gevoel bekroop dat die rechtstreekse lijn niet zomaar aan te wijzen is:  “O, schepper die in koelen bloede schiep / de hamerhaai alle diepzeedieren, / de zaagvis en de slijmerige wieren, / bloedzuiger, pestbacillen en poliep.” De twee citaten roepen genoeg vragen op om daar een boek aan te wijden. McGrath gaat in zijn boek “Een open geheim” uitgebreid in op natuurlijke theologie.

{mosimage}Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.        
Hebreeën 6:4-6

Is het mogelijk dat iemand die gelooft weer ongelovig wordt? Ja, is het antwoord dat vaak gegeven wordt op grond van de bovenstaande passage. Nee, zeggen gereformeerde theologen. Hoe zit het dan met bovenstaand tekstgedeelte?
   
De volharding der heiligen is een (reformatorisch) dogma (Dordtse Leerregels, 5). Wie be-keerd is, kan niet (definitief) afvallen en ongelovig worden. Hoe moet Hebr. 6:4-6 dan worden verklaard?
Volgens Luther past deze passage niet in de Bijbel. De gereformeerde theoloog F.W. Grosheide kwam ogenschijnlijk met een minder rigoureuze oplossing. Volgens hem gaat het in deze tekst niet over ware gelovigen maar over mensen die slechts intellectueel verlicht waren. Deze uitleg is in strijd met de woorden van de tekst en daarom niet in overeenstemming met de gereformeerde leer. Want daarin moet de Schrift zelf aan het woord komen.     

{mosimage}Het onderwijs is voortdurend in beweging. Er wordt gekscherend wel eens gezegd dat veranderingen de enige constante factor in het onderwijs zijn. Bij veranderingen heb je voorstanders en tegenstanders. Dat is de constante factor bij veranderingen. Dat geldt in het onderwijs, dat is in de kerk ook zo.

In de afgelopen jaren is competentiegericht onderwijs (CGO) op veel scholen ingevoerd. Als ik de onderwijsontwikkeling van de afgelopen jaren vereenvoudigd samenvat, ziet het er als volgt uit: vroeger vonden we (parate) kennis heel belangrijk, daarna kregen we meer aandacht voor vaardigheden en nu komen die twee bij elkaar en noemen we dat competentie.
De manier waarop scholen competentiegericht onderwijs hebben ingevoerd is heel verschillend. Dat komt onder andere omdat scholen het begrip competentie verschillend hanteren.

{mosimage}Met Jezus' kruisiging en opstanding is de duivel naar de afgrond verbannen. Hij kan de volken niet meer verleiden. Wat een troost voor wie Johannes deze woorden heeft opgeschreven! Zij maakten een vreselijke tijd door in het machtige Romeinse Rijk. Het leek wel alsof dat rijk onbeperkt de gelovigen kon vervolgen. Maar het woord van God biedt troost: de duivel is gebonden.

Christus zorgt in de tussentijd tussen zijn hemelvaart en wederkomst ervoor dat de zijnen kunnen standhouden, niet buigen voor de duivel en geen merkteken op hun voorhoofd dragen (Op. 20, 4). Satan heeft in deze tijd slechts beperkte macht. Die macht reikt niet verder dan de keten van Gods toelating. Omdat hij geketend is, kent de tussentijd perioden van rust voor de gelovigen. Wanneer de machten van Gog en Magog zich doen gelden, zal er toch nog een periode zijn waarin Gods volk in gerustheid woont (Ez. 38, 8).
Ook Paulus spreekt daarover. Hij weet van de geestelijke strijd van de gelovigen, maar ook van het stille en geruste leven dat zij mogen leiden (1 Tim. 2, 2). Die perioden van rust te midden van de 'de grote verdrukking' wil de Here ook ons geven.

{mosimage}Er is ook nog een sorry. Dat zei een vrouw in een discussie over het oplossen van conflicten. Wie zou dat niet met haar eens zijn?

Bij nader inzien is het met het zeggen van sorry niet zo eenvoudig als het lijkt. Het komt vaak voor dat iemand geen sorry wil zeggen. Ook wordt meer dan eens sorry gezegd op een toon die duidelijk maakt dat het niet gemeend is.
Iemand dwingt zichzelf ertoe sorry te zeggen in de hoop dat hij dan van het probleem af is. Of iemand wordt door een derde min of meer gedwongen sorry te zeggen. Geen wonder als de beledigde partij zo’n excuus niet aanvaardt.
Als er wel serieus excuus wordt gemaakt wordt dat trouwens ook lang niet altijd aanvaard.
Sorry zeggen blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Sorry ontvangen trouwens ook niet.

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...