{mosimage}Opvallend is de nadruk die het evangelie van Matteüs legt op gehoorzaamheid aan geboden. Het slot van het evangelie is veelzeggend. Jezus draagt de zijnen op dat zij alles moeten onderhouden wat Hij bevolen heeft. Deze opdracht is een sleutel waardoor wij het evangelie beter kunnen verstaan.

Alles wat de Here Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde heeft gezegd, vat Hij in het slot van het evangelie samen in het woord 'bevolen': de zijnen moeten zijn bevelen onderhouden.  Hij legt daarmee een groot accent op een levenswandel die gekenmerkt wordt door gehoorzaamheid. Zelf is Hij daarbij onze hoogste leraar. Hij vergelijkt Zich in het evangelie met profeten uit het oude Israël die op een gewelddadige wijze om het leven zijn gebracht. Over deze profeten spreken de gelijkenis van de slechte pachters, de gelijkenis van het koninklijk bruiloftsmaal en de strafrede tegen schriftgeleerden en Farizeeën. Zoals profeten zijn omgebracht, is ook Jezus zelf omgebracht. Zoals de profeten de wil van God hebben doorgegeven, heeft ook de Heiland de wil van God verkondigd en mensen opgeroepen tot bekering.

{mosimage}Ik zeg u, aan een ieder die heeft, zal gegeven worden en hem die niet heeft, zal ontnomen worden ook wat hij heeft.                                          
Lucas 19:26

Met deze woorden verklaart Jezus de strekking van de gelijkenis van de ponden (Lucas 19:11-27). Uit vers 11 blijkt dat Hij deze gelijkenis vertelt als reactie op de overtuiging dat het Ko-ninkrijk van God spoedig zou komen. Dat is dus niet zo.
Tot de Koning komt, worden zijn leerlingen geroepen te handelen in de Geest van Christus. Als de Koning komt, zullen wij aan Hem verantwoording moeten afleggen. Dat gebeurt met tweeërlei uitkomst. Dat zegt Jezus in vers 26.

Het is een tekst die vragen oproept. Hoe kan het dat de knecht met de tien ponden dat ene pond erbij krijgt? Past het bij (ons beeld van) Jezus dat Hij de knecht met het ene pond alles afneemt? Deze vragen maken duidelijk dat deze gelijkenis niet zo eenvoudig is als ze op het eerste gezicht lijkt. Dat geldt trouwens van alle gelijkenissen.

{mosimage}Van ds. Jacobus Overduin (1902-1983) werd in 1941 een prachtig boek over de christelijke hoop gepubliceerd, getiteld ‘Het onaantastbare’. Het boek werd uitgegeven tijdens de bezetting. In een woord vooraf bij de tweede druk schreef hij: ‘Vlak voor het uitbreken van de demonie van een tweede wereldoorlog schreven wij dit boek over de onaantastbare waarden van het Koninkrijk der hemelen.’ Om even verderop te noteren dat sindsdien het onderwerp niets aan actualiteit heeft ingeboet. Zou dit boek ons in 2011 ook van dienst kunnen zijn?

Actueel is in elk geval wat hij – nog steeds in het voorwoord – schrijft: ‘De dreiging van een nieuwe en veel grondiger catastrofe moge nu en dan verborgen zijn, onder de grond woelen de vulkanische krachten, die elk ogenblik kunnen uitbarsten.’ Laten we het wereldnieuws wat op ons inwerken dan herkennen we daar wel het één en ander van.  

{mosimage}Pieter en Hanna-Ruth wonen en werken in Centraal-Azië.
Deze keer vertellen ze hoe bij hen het paasfeest wordt gevierd.

Pasen! In Nederland het feest van de beschilderde eieren, kuikentjes en paashazen. We eten ons vol met kilo’s paaseieren (die wij dit jaar helaas moeten missen) en alle supermarkten pakken uit met allerlei extra artikelen die niet alleen luxer dan normaal zijn, maar ook nog eens duurder. Het is een commercieel festijn geworden.

Bijna alle lezers zullen wel weten dat dit natuurlijk niet is waar het om gaat met Pasen. Wij vieren de opstanding van onze Heer Jezus Christus. Ons feest van de opstanding is een nieuwe invulling van het oude Joodse Pesachfeest, waarbij de Joden herdachten dat ze plotseling en onverwacht uit Egypte mochten vertrekken. ’s Avonds wordt het paaslam geslacht en met het gezin gegeten. Daarna wordt het feest van de ongedesemde broden gevierd: ongedesemd brood om te symboliseren dat ze zo halsoverkop uit Egypte vertrokken dat er niet eens tijd was om het deeg te laten rijzen. Op de Witte Donderdag herdenken we het moment dat Jezus met zijn leerlingen het Pesachmaal vierde en daar het avondmaal instelde voor ons als herdenking van wat Hij voor ons heeft gedaan.

{mosimage}In zekere zin is het voor ons moeilijk voor te stellen. Pasen - ongedacht en onverwacht. Hoezo? Al maanden struikel ik over de paaseieren en in de supermarkt en de chocolaterie staan de paashazen met hun chocolade-oren omhoog, me aan te staren. Ik preekte over het kruis en een oudere vrouw sprak me met glimoogjes aan over hoe zij zich al verheugde op Pasen. Want ja, zei ze, wanneer dat niet was gebeurd, dan was het alles tevergeefs.

Nee, met Pasen lopen wij er wel voorbereid op ons paasbest bij. De Paasdiensten staan al gepland of een Paasbrunch bij van der Valk is al gereserveerd. Op een bepaalde manier is voor een kerkmens en voor een niet-kerkmens Pasen niet echt een probleem. Je gelooft het of je gelooft het niet. C'est ça! En hebben we er wel een probleem mee - vinden we het rationeel onverteerbaar of historisch niet bewijsbaar - dan trekken we een populaire (Amerikaanse) theoloog uit de kast, die ons de windsels van het lege graf uit de doeken doet en ons onweerlegbaar én uit de Schriften én uit de rechtswetenschap het bewijs levert: Christus is waarlijk opgestaan!

Commentaar

  • Zingen in de eredienst (2) 2024-07-25 18:25:50

    Vorig jaar schreef ik over het zingen van psalmen en liederen in de eredienst. Iemand sprak me...

  • Verslavingen 2024-07-12 17:57:04

    Ruim een op de vijftien jongeren gokt weleens online, zo blijkt uit een onderzoek van het...

  • All Nations 2024-06-28 17:42:30

    Vorige week was ik met een groep studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn bij All...

  • Op weg naar de GS 2024-06-15 10:09:55

    Als dit kerkblad verschenen is, is het bijna zover dat de Generale Synode bijeen komt in...