Vorig jaar is een boek uitgekomen over medisch-technisch ingrijpen in menselijke genen. Wetenschappers hopen dat deze technologie kan worden ingezet voor het verbeteren van de gezond- heid van mensen en het voorkomen van ernstige beperkingen. Sommigen zouden deze technologie zelfs willen inzetten voor het verbeteren van het mens-zijn, in die zin dat mensen over hun natuurlijke grenzen heen kunnen gaan in bijvoorbeeld hun prestaties, het gebruik van zintuigen, en levensduur.

De redacteuren van dit boek, Henk Jochemsen (onderzoekshoogleraar op de Lindeboomleerstoel aan de Theologische Universiteit Kampen) en Marten Verkerk (voormalig hoogleraar Christelijke Filosofie) hebben de meeste hoofdstukken zelf geschreven, en daarnaast bijdragen van andere auteurs redactioneel bewerkt en de commentaren van meelezers verwerkt. Ze hebben zo objectief mogelijk proberen te schrijven over de wetenschappelijke en technische ontwikkelingen op dit gebied, zonder dat zij direct daarover een eigen oordeel hebben willen geven. Een schets van de biologische kant van het verhaal (over o.a. DNA, genen, chromosomen) kon niet ontbreken. Evenmin enige informatie over de achtergrond van de genoemde ontwikkelingen in wetenschap en techniek vanuit het moderne en postmoderne denkklimaat in onze samenleving.

Er zijn in onze omgeving mogelijk ouderen die zich nog heel goed de gesprekken herinneren over ‘de jaren dertig’ van de vorige eeuw. Jarenlang bleef men spreken over de crisisjaren als een bijzonder moeilijke tijd van economische malaise en tegenwind.

Er werden sinds 1929 door veel mensen wereldwijd enorme verliezen geleden. De beurskoersen daalden hard, de werkloosheid nam enorm toe en grote delen van de wereldbevolking kregen te maken met armoede en uitzichtloosheid. Dat bood een prima voedingsbodem voor ontevredenheid en opstand die o.a. in het Nationaal Socialisme in Duitsland een uitlaatklep vond. De gevolgen van een en ander waren in de samenleving gedurende veel jaren op wereldschaal desastreus. De Tweede Wereldoorlog heeft enorm diepe sporen getrokken van leed op allerlei terreinen. Tevens heeft deze periode de maatschappelijke, religieuze en culturele visie van de naoorlogse mens diepgaand beïnvloed.

 

Ter gelegenheid van de honderdste sterfdag van Abraham Kuyper (1837-1920) is een bundel interviews verschenen met vijftien personen die op een of andere manier een link met hem hebben. Kuyper is begonnen als predikant, maar werd daarna de voorman van de antirevolutionaire beweging. Hij was minister-president (1901-1905), lid van de Tweede Kamer voor de ARP en lid van de Eerste Kamer. Onder zijn leiding werd de Vrije Universiteit (Amsterdam, 1880) opgericht. Kuyper was ook op journalistiek gebied actief.

Rusten en vieren 

Een van de geboden die we vaak horen luidt dat we de sabbat moeten gedenken en heiligen. Dit gebod roept direct allerlei vragen op. Hoezo zouden wij deze sabbat moeten gedenken en heiligen? Wij zijn toch geen joden? Heeft Jezus bij de discipelen erop aangedrongen dat zij deze dag zouden moeten gedenken? We brengen dit gebod toch niet in praktijk?

 

Voor het oude Israël was het vierde gebod heel belangrijk. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit de omvang daarvan. In vergelijking met de andere geboden uit de decaloog is dit gebod lang: het omvat maar liefst vier verzen (Ex.20,8-11).

 

Wim Rietkerk is Nederlands-gereformeerd predikant en heeft al verscheidene mooie boeken geschreven. Zijn laatste boek gaat over de hand van God in de geschiedenis. Om die hand te herkennen moeten we de bril van de bijbelse verhalen en profetieën opzetten. We kunnen dan ontdekken dat God aanwezig is, ook al is Hij verborgen aanwezig. Zo kunnen we ook de tijd waarin we leven onderkennen. Wat er in de wereld gebeurt (zoals een coronacrisis en vele andere crises) kunnen we alleen maar verstaan vanuit het Verhaal dat in de Bijbel wordt verteld over schepping, zondeval en verlossing. Wie daarmee geen rekening houdt, lijdt – hoeveel kennis hij ook heeft van het wereldgebeuren – aan 'objectieve blindheid'. Je onderkent de huidige tijd alleen maar als je rekening houdt met de onzichtbare achtergrond van wat er gebeurt. Die achtergrond is een geestelijke strijd, waarin God het kwaad al heeft overwonnen!

Commentaar

  • Eindtijd 2025-08-30 08:50:10

    Al zolang wij bestaan leven we in de eindtijd. Zo leerde ik het van onze dominee op catechisatie....

  • Samen kerk-zijn 2025-08-15 13:51:52

    De kerk is een bont gezelschap. Dat valt u vast wel op in uw eigen kerk. Maar in de zomerperiode...

  • Vriendschap 2025-07-31 12:15:07

    In 2024 verscheen het rapport ‘Jeugdtrends’. Dit rapport is een samenwerking van een aantal...

  • Gezien worden 2025-07-19 07:15:17

    Je kunt rustig zeggen dat de woorden die hierboven staan een van de diepste verlangens van het...