{mosimage}Stel je voor: Je bent geboren als prins. Je bent rijk, je hebt veel onderdanen en (bijna) iedereen luistert naar je. Jij bent de minister-president, jij moet het land besturen. Als jij bijvoorbeeld een feest wil geven, dan kun je dat doen. Als kind kun je al bedenken wat je zou willen doen. Vaak ga je een beetje hetzelfde doen als je vader, die koning is. In de Bijbel zijn veel verhalen te vinden over koningen in Israel, vooral in het Oude Testament. Eigenlijk zijn er twee soorten: koningen die naar de Here God wilden luisteren en koningen die deden wat ze zelf wilden. Lees maar eens mee over koning Asa, koning over Juda, een deel van het huidige Israel.

Asa, luistert

Koning Asa was de zoon van koning Abia. Hij wilde doen wat de Here God wil. Daardoor heerste er de eerste 10 jaar van zijn regeringsjaren vrede in Juda. Maar Asa zat niet stil: er stonden op een aantal heuvels altaren voor afgoden, er waren gewijde stenen voor afgoden en er waren beelden voor de afgod Asjérja. Een aantal dingen verwoeste Asa. Groot gelijk had hij, want de Here God is alleen de echte God. Daarom kunnen er geen beelden of andere dingen in het land zijn van een of andere nepgod. Asa deed daar goed aan. Ook eiste hij van zijn onderdanen dat ze gingen leven zoals de Here God dat wilde. Daarom gaf de Here God vrede in het koninkrijk van Asa. Er was rust, geen vijanden die oorlog wilden voeren. Doordat er rust was, kon Israel dikke muren bouwen, maar ook torens en grendels maken, zodat ze sterk stonden voor als er wel vijanden in Juda binnenvielen. Deze bouwprojecten verliepen voorspoedig, want de Here God zegende ze.

{mosimage}Tijdens de vormingscursus die afgelopen seizoen weer in een aantal plaatsen werd gehouden, werden diverse onderwerpen behandeld. Een van de docenten was Jan Noorlandt, docent Communicatie aan de Chr. Hogeschool Ede. Voor de lezers van het kerkblad maakte hij een samenvatting van zijn lessen.
Deze week gaat het over het aantrekkelijk maken van een kerkblad
In de Chr. Geref. Kerken verschijnen meer dan honderd plaatselijke kerkbladen. Vaak met mooie namen als "Contact", "Onder ons", "Klank en Weerklank" en "Kerkpost". In dit artikel wil ik wat nadenken over het wezen van het kerkblad. Daarnaast geef ik enkele adviezen om een kerkblad nog meer te laten groeien.
Het kerkblad is sterk verbonden aan de gemeente met wortel en tak. Het is niet los verkrijgbaar. Elk blad straalt als het goed is de sfeer van de gemeente uit. Soms staat de predikant of de kerkenraad redelijk centraal. Soms is de redactie iets losser van de kerkenraad en meer een spiegel van de gemeente. Een redactiestatuut ligt vast waaraan de redactie zich moet houden, zonder elke zin aan de predikant voor te leggen. Probeer de redactie qua man-vrouw, jong-oud te variëren. Vaste rubrieken als "Uit de kerkenraad" en "Pastoraat" geven aandacht voor zaken die dichtbij het hart liggen. Soms is de rubriek van de kerkenraad echter een abstracte samenvatting die geen hout snijdt.
"Veel ingezonden brieven werden behandeld." maakt de kerkbladlezer niet wijzer. Niet de notulen, maar de relatie met de lezer is een goede leidraad. Schrijf met het gemeentelid voor ogen.

{mosimage}Ik zeg u, aan een ieder die heeft, zal gegeven worden en hem die niet heeft, zal ontnomen worden ook wat hij heeft.                                          
Lucas 19:26

Met deze woorden verklaart Jezus de strekking van de gelijkenis van de ponden (Lucas 19:11-27). Uit vers 11 blijkt dat Hij deze gelijkenis vertelt als reactie op de overtuiging dat het Ko-ninkrijk van God spoedig zou komen. Dat is dus niet zo.
Tot de Koning komt, worden zijn leerlingen geroepen te handelen in de Geest van Christus. Als de Koning komt, zullen wij aan Hem verantwoording moeten afleggen. Dat gebeurt met tweeërlei uitkomst. Dat zegt Jezus in vers 26.

Het is een tekst die vragen oproept. Hoe kan het dat de knecht met de tien ponden dat ene pond erbij krijgt? Past het bij (ons beeld van) Jezus dat Hij de knecht met het ene pond alles afneemt? Deze vragen maken duidelijk dat deze gelijkenis niet zo eenvoudig is als ze op het eerste gezicht lijkt. Dat geldt trouwens van alle gelijkenissen.

{mosimage}Opvallend is de nadruk die het evangelie van Matteüs legt op gehoorzaamheid aan geboden. Het slot van het evangelie is veelzeggend. Jezus draagt de zijnen op dat zij alles moeten onderhouden wat Hij bevolen heeft. Deze opdracht is een sleutel waardoor wij het evangelie beter kunnen verstaan.

Alles wat de Here Jezus tijdens zijn omwandeling op aarde heeft gezegd, vat Hij in het slot van het evangelie samen in het woord 'bevolen': de zijnen moeten zijn bevelen onderhouden.  Hij legt daarmee een groot accent op een levenswandel die gekenmerkt wordt door gehoorzaamheid. Zelf is Hij daarbij onze hoogste leraar. Hij vergelijkt Zich in het evangelie met profeten uit het oude Israël die op een gewelddadige wijze om het leven zijn gebracht. Over deze profeten spreken de gelijkenis van de slechte pachters, de gelijkenis van het koninklijk bruiloftsmaal en de strafrede tegen schriftgeleerden en Farizeeën. Zoals profeten zijn omgebracht, is ook Jezus zelf omgebracht. Zoals de profeten de wil van God hebben doorgegeven, heeft ook de Heiland de wil van God verkondigd en mensen opgeroepen tot bekering.

{mosimage}Pieter en Hanna-Ruth wonen en werken in Centraal-Azië.
Deze keer vertellen ze hoe bij hen het paasfeest wordt gevierd.

Pasen! In Nederland het feest van de beschilderde eieren, kuikentjes en paashazen. We eten ons vol met kilo’s paaseieren (die wij dit jaar helaas moeten missen) en alle supermarkten pakken uit met allerlei extra artikelen die niet alleen luxer dan normaal zijn, maar ook nog eens duurder. Het is een commercieel festijn geworden.

Bijna alle lezers zullen wel weten dat dit natuurlijk niet is waar het om gaat met Pasen. Wij vieren de opstanding van onze Heer Jezus Christus. Ons feest van de opstanding is een nieuwe invulling van het oude Joodse Pesachfeest, waarbij de Joden herdachten dat ze plotseling en onverwacht uit Egypte mochten vertrekken. ’s Avonds wordt het paaslam geslacht en met het gezin gegeten. Daarna wordt het feest van de ongedesemde broden gevierd: ongedesemd brood om te symboliseren dat ze zo halsoverkop uit Egypte vertrokken dat er niet eens tijd was om het deeg te laten rijzen. Op de Witte Donderdag herdenken we het moment dat Jezus met zijn leerlingen het Pesachmaal vierde en daar het avondmaal instelde voor ons als herdenking van wat Hij voor ons heeft gedaan.

Commentaar

  • Bevrijding en vrede – wij gedenken 2025-04-25 08:13:45

    Dit nummer verschijnt kort voor de officiële dodenherdenking – met de kransleggingen op de Dam in...

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...

  • Asjera’s terugkeer 2025-03-15 08:38:30

    De profetische uitspraak: ‘Het is God of de afgoden,’ van de christenfilosoof prof. dr. ir. H. van...