{mosimage}Van ds. Jacobus Overduin (1902-1983) werd in 1941 een prachtig boek over
de christelijke hoop gepubliceerd, getiteld ‘Het onaantastbare’. Het
boek werd uitgegeven tijdens de bezetting. In een woord vooraf bij de
tweede druk schreef hij: ‘Vlak voor het uitbreken van de demonie van een
tweede wereldoorlog schreven wij dit boek over de onaantastbare waarden
van het Koninkrijk der hemelen.’ Om even verderop te noteren dat
sindsdien het onderwerp niets aan actualiteit heeft ingeboet. Zou dit
boek ons in 2011 ook van dienst kunnen zijn?
Actueel is in elk geval wat hij – nog steeds in het voorwoord –
schrijft: ‘De dreiging van een nieuwe en veel grondiger catastrofe moge
nu en dan verborgen zijn, onder de grond woelen de vulkanische krachten,
die elk ogenblik kunnen uitbarsten.’ Laten we het wereldnieuws wat op
ons inwerken dan herkennen we daar wel het één en ander van.
Lees meer: Het onaantastbare
{mosimage}In zekere zin is het voor ons moeilijk voor te stellen. Pasen -
ongedacht en onverwacht. Hoezo? Al maanden struikel ik over de
paaseieren en in de supermarkt en de chocolaterie staan de paashazen met
hun chocolade-oren omhoog, me aan te staren. Ik preekte over het kruis
en een oudere vrouw sprak me met glimoogjes aan over hoe zij zich al
verheugde op Pasen. Want ja, zei ze, wanneer dat niet was gebeurd, dan
was het alles tevergeefs.
Nee, met Pasen lopen wij er wel voorbereid op ons paasbest bij. De
Paasdiensten staan al gepland of een Paasbrunch bij van der Valk is al
gereserveerd. Op een bepaalde manier is voor een kerkmens en voor een
niet-kerkmens Pasen niet echt een probleem. Je gelooft het of je gelooft
het niet. C'est ça! En hebben we er wel een probleem mee - vinden we
het rationeel onverteerbaar of historisch niet bewijsbaar - dan trekken
we een populaire (Amerikaanse) theoloog uit de kast, die ons de windsels
van het lege graf uit de doeken doet en ons onweerlegbaar én uit de
Schriften én uit de rechtswetenschap het bewijs levert: Christus is
waarlijk opgestaan!
Lees meer: Pasen - het ongedachte en onverwachte
{mosimage}Een poosje geleden getuigde Yaneth van Jaarsveld van haar geloof. Ze
deed dit tijdens een dienst in de CGK van Groningen. Ze heeft een
bewogen leven achter zich. En ondanks het onrecht dat haar overkwam
mocht ze ontdekken dat God haar recht deed en dat er maar Eén is die
echt hoop geeft. De hoop van Pasen. Hieronder een weergave van haar
getuigenis. In haar eigen woorden.
Is de hoop van opstanding tegelijkertijd een onderdeel van God Zijn
gerechtigheid voor onze wereld? Want ik de Here, je God, grijp je
rechterhand vast, Die tot je zegt: ‘Vrees niet, Ik help je’.
Leven met geweld
Sommige levens van mensen verlopen erg gewelddadig en vol angst en
verdriet en niet te vergeten met voortdurende pijn. Bij sommige van deze
mensen is dit al aanwezig in hun vroegste jeugd, zo ook bij mij. Ik ben
geboren in Colombia (Zuid-Amerika) en afgestaan door mijn biologische
tienermoedertje. Opgegroeid in een pleeggezin waar elke dag zich
kenmerkte door bruut geweld op elke denkbare en ondenkbare wijze. Mijn
dagen bestonden uit pijn en nog meer pijn en het vasthouden aan de
gedachte dat elk moment ook een einde had en zien dat te overleven. Niks
meer en minder. Elke reactie had een sanctie tot gevolg dus ik was
gedegradeerd tot enkel een geconditioneerd “iets “.
Lees meer: Hopen als je onrecht overkomt
{mosimage}Kiezen voor God. Is dat wel mogelijk? Het wordt een goede keuze genoemd:
wie kiest voor God en Christus ontvangt vergeving en eeuwig leven.
Dwaas daarentegen is wie zich van Hem afwendt. Maar hebben wij in dit
opzicht wel een keuzemogelijkheid?
Martin Luther (1483-1546) was daarin stellig: mensen hebben helemaal
geen keuzemogelijkheid in zaken die hun relatie tot God raken. Strikt
genomen kan alleen God in vrijheid kiezen. Een mens is altijd gebonden.
Hij is niets anders dan een trek- of rijdier tussen God en de duivel.
Dat dier is gebonden aan hem die het berijdt. Zit God erop, dan doet het
wat God wil. Zit Satan erop, dan doet het wat Satan wil. Het zijn de
berijders die met elkaar strijden om het bezit van het dier.
Zelf kiezen is ten aanzien van God niet mogelijk. Zijn wij gebonden aan
God, dan is elke keuze die wij maken een dienen van God. Zijn wij
gebonden aan de duivel, dan is elke keuze die wij maken een dienen van
de duivel. Daarom: kiezen is dienen. Anders ligt dat bij onze gewone
dagelijkse bezigheden. Daarin kunnen wij wel kiezen en vooruitgang
boeken. Dan kunnen we tot zekere goede werken komen en een zekere
gerechtigheid op politiek of moreel gebied. We mogen onszelf
keuzevrijheid toeschrijven met het oog op zaken die onder ons staan.
Lees meer: Kiezen is dienen