Hoi,

Ze zeggen dat ik Els heet. Tja, dat zal dan wel, maar ik voel mij meer een Moniek eigenlijk.

Hoewel, ook dat weet ik niet zeker. Ik? Ik ben een BLB-er. En als BLB-er weet je niets. Helemaal niets. Dus zit ik behoorlijk in de knoop.

John Knox is de Hervormer van Schotland. Hij is onder ons nauwelijks bekend. Dat wordt anders voor de lezer van deze boeiend geschreven en gemakkelijk te lezen roman. Ik kwam onder de indruk van het veelbewogen leven van deze evangeliedienaar; een man met een slechte gezondheid, maar met een geweldig doorzettingsvermogen. Ogenschijnlijk was hij voor niemand bang, maar de werkelijkheid was anders. Toch deed hij ongelooflijke dingen, door de kracht van het geloof en in het vertrouwen dat God zijn werk deed door hem.

Wie hoor je vandaag de dag onder protestanten over ketters en ketterij spreken? We ademen het postmodernisme: van ‘waarheid bestaat niet’ tot ‘ieder mens heeft zijn of haar eigen waarheid’. Met de opmerking ‘dat is jouw mening’ wordt een serieus gesprek vermeden of om zeep geholpen.
En wie geeft degene die recht in de leer meent te zijn het recht om een ander voor dwaler of ketter uit te maken? Kan die ketter of dwaler zich niet rustig keren tegen die beschuldigen en de orthodoxie voor ketterij uitmaken? Volgens de toenmalige paus Leo X was Luther een ketter en de hervormer werd geëxcommuniceerd, dat wil zeggen afgesneden van de rooms-katholieke kerk. Zo’n vijfhonderd jaar later keek paus Benedictus XVI er anders tegenaan: Luther wilde de kerk enkel zuiveren van kwalijke praktijken.
Het kan verkeren: als ketter op de brandstapel op 30 mei 1431 en door paus Benedictus XV heilig verklaard op 16 mei 1920. We hebben het over Jeanne d’Arc, de maagd van Orleans, menig postzegel uit Frankrijk sierend. Door de meeste Fransen geëerd vanwege haar gewapende vaderlandsliefde en minder vanwege de hemelse stemmen waardoor zij zich liet leiden. Maar toch: van ketter tot heilige. Wie bepaalt wat ketters is?

Gerda Leene werkt voor de organisatie ‘Terwille’ in Groningen. Afgelopen zomer heeft ze in Frankrijk gewoond, op de boerderij ‘Het gewone leven’, een opvangmogelijkheid voor meisjes en vrouwen die uit de prostitutie stappen. Gerda, lid van de kerk van Delfzijl, vertelt:

'Sinds drie jaar werk ik bij Terwille, een GGZ- instelling voor verslavingszorg in Noord-, Oost- en Midden-Nederland. Er wordt gewerkt vanuit een Bijbelse basis met als visie dat ieder mens is bestemd om vrij te zijn. Hulp wordt op allerlei manieren geboden: individuele behandeling,  deeltijdbehandeling,  online hulp, begeleiding thuis bij praktische zaken en dagbesteding. Daarnaast speelt voorlichting geven op scholen een grote rol en wordt er ook in gevangenissen behandeling aangeboden.

Dumela! Begin maart vertrokken wij naar Lesotho, een bergachtig land geheel omgeven door Zuid Afrika. In het plaatsje Thaba Tseka wonen en werken wij het komende jaar. In Thaba Tseka staat het Paray ziekenhuis, waar Elsemarie werkt als arts. Aan het ziekenhuis is een verpleegkunde opleiding  gekoppeld waar Vincent les geeft in exacte vakken.

 

Commentaar

  • De kerk is van Christus 2025-11-22 08:42:05

    De Christelijke Gereformeerde Kerken stonden voorheen bekend om hun diepe verlangen om elkaar vast te...

  • Breuklijnen en haarscheurtjes 2025-11-08 11:06:04

    De wereld is mooi. Wie op vakantie is, zoekt die schoonheid en zal daarvan genieten, eventjes...

  • Je eigen bijbeltje 2025-10-24 07:32:22

    Zeven jaar oud was ik, bijna acht. Ik herinner me nog goed dat ik naar voren mocht komen in de...

  • Privé 2025-10-11 07:31:53

    Vanaf het begin van deze maand is op tv de documentaire Sextortion te zien. Bij sextortion wordt...