{mosimage}Gerjanne trompert heeft psychologie gestudeerd in Nijmegen en werkt nu
een aantal maanden in het buitenland om ervaring op te doen die ze na
deze periode kan gebruiken bij haar werk in Nederland. Bovendien wil ze
haar kennis inzetten bij projecten om op die manier een bijdrage te
leveren aan verbeterde leefomstandigheden van de mensen.
Sucre (Bolivia), 20 april (vandaag ben ik 23 jaar geworden!)
Met een 2-weekse vakantie in Peru met mijn vriend en zusje, heb ik mijn periode in Peru afgesloten.
Van 10 april tot 5 juni verblijf ik in Sucre, de hoofdstad van Bolivia.
Een nieuw avontuur met een nieuwe woonplaats, nieuwe mensen en een nieuw project.
Ik ga de komende weken werken in een project met 50 jongens in de leeftijd van 8-16 jaar.
Om een indruk te geven van het project waarin ik de komende weken ga
werken, heb ik een zogenaamde brief geschreven aan een van de jongens
van het project.
Lees meer: Gerjanne in Zuid-Amerika (3)
{mosimage}In het vorige artikel is aangegeven dat het evangelie van Matteüs nadruk
legt op gehoorzaamheid aan geboden. Dat artikel eindigde met de
bergrede, waarin Jezus kritiek geeft op de lakse uitleg van zijn
tijdgenoten van oudtestamentische bepalingen. Zijn discipelen leert Hij
dat hun gerechtigheid overvloediger moet zijn dan die van de
schriftgeleerden en Farizeeën.
In het evangelie van Matteüs komt Jezus naar voren als een tweede Mozes.
Dat blijkt reeds in zijn bergrede. Zoals Mozes bij de berg Sinaï het
volk Israël de wet gaf, onderwijst Jezus vanaf een berg het nieuwe volk
van God. Ook andere momenten uit het evangelie verwijzen naar Mozes.
Daarbij kunnen we denken aan Jezus' vlucht naar Egypte, zijn terugkeer
en de geschiedenis van de verzoeking in de woestijn die veertig dagen en
nachten duurde. Het gelaat van Mozes straalde toen hij van de berg
afdaalde. Ook het gelaat van Jezus straalde bij zijn verheerlijking op
de berg.
Lees meer: Onderhouden wat Jezus bevolen heeft
{mosimage}In het Groninger Museum staat op dit moment tot en met 29 mei 2011 een
grote tentoonstelling Zilver in Groningen. Hoewel de Reformatie grote
soberheid nastreefde, kwam er in de loop van de tijd steeds meer
zilveren avondmaalsgerei in gebruik. Daardoor vormt avondmaalszilver een
belangrijk onderdeel van de expositie, waar overigens veel meer is te
zien.
Op de vooravond van de vrijdag waarop Hij de kruisdood stierf, vierden
Christus en zijn discipelen het laatste avondmaal. Hij brak het brood en
zei: ‘Dit is mijn lichaam’. Bovendien nam Hij een beker met wijn en
zei: ‘Dit is mijn bloed (…), dat voor velen wordt vergoten tot vergeving
van zonden’. Daarbij riep Hij zijn volgelingen op telkens opnieuw brood
en wijn te nemen om Hem te gedenken.
En dat hebben christenen sindsdien met verve gedaan. In de loop der
eeuwen gingen ze het avondmaalsritueel steeds meer cultiveren. Brood
werd de gewijde hostie, vereerd in een zilveren monstrans, en alleen
priesters mochten nog de wijn drinken. Van deze cultivering wilden de
reformatoren graag af. Ze wilden terug naar de praktijk van de eerste
Christenen, zoals in de Bijbel werd verwoord. Voor de verering van
hosties vonden ze geen grond. Ook waren ze van mening dat àlle gelovigen
èn het brood èn de wijn moesten delen, zodat de wijn niet alleen maar
aan de voorganger voorbehouden was. Vanwege de versobering, aarzelden
ze, om voortaan nog zilveren avondmaalsgerei te gebruiken.
Lees meer: Zilver in de calvinistische kerk
Komt toch en laat ons tezamen richten, zegt de HERE; al waren uw zonden
als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als
karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Jesaja 1:18
Bij de profeet Jesaja zijn teksten te vinden die Gods genade op een
indrukwekkende wijze onder woorden brengen. Daarom wordt deze profeet de
evangelist onder de profeten ge-noemd.
Jesaja 1:18 vond ik daarvan altijd een treffend voorbeeld. En niet
alleen ik. Heel vaak wordt deze tekst geciteerd. Met deze tekst lijkt de
oordeelsprofetie in Jesaja 1 verrassend te worden onderbroken door de
vergeving die door God, de Rechter wordt uitgesproken.
In gemeenten die de bundel Schriftberijmingen gebruiken, wordt vast vaak
lied 3, de berijming van dit vers, gezongen. Ik laat het hier volgen
voor wie het niet kent.
Lees meer: Worden uw zonden wit?
{mosimage}Tijdens de vormingscursus die afgelopen seizoen weer in een aantal
plaatsen werd gehouden, werden diverse onderwerpen behandeld. Een van de
docenten was Jan Noorlandt, docent Communicatie aan de Chr. Hogeschool
Ede. Voor de lezers van het kerkblad maakte hij een samenvatting van
zijn lessen.
Dit laatste artikel gaat over het aantrekkelijk maken van een website.
Nu de eerste nieuwigheid van kerkelijk websites is verdwenen, is het
goed om na te denken over de verdieping van internet en de kerk. Actueel
zijn de sociale media en de netwerksamenleving.
In dit artikel belicht ik wat voordelen, mogelijkheden en valkuilen bij
websites van een plaatselijke kerk. Een van de kenmerken van de kerk is
de onderlinge band die veel verder gaat dan alleen de zondag. De kerk
kan garen spinnen bij websites. Op meerdere gebieden. Het is een
platform waarop leden van de gemeente elkaar kunnen ontmoeten, kunnen
adviseren, kunnen informeren. Een forum kan wel of niet verborgen
geboden worden.
De kerk zit vaak in een dilemma. We hebben een roeping om de boodschap
naar buiten te brengen, maar zijn vaak verlegen hoe en naar wie te doen.
De nieuwe media waarin je op hyves, linkedin en facebook relaties en
vrienden verzamelt, stellen je veel eenvoudiger in de gelegenheid om
jezelf te zijn. Laat in uitingen en in profiel zien wat je identiteit
is. Dat verwachten relaties ook. Een liefhebber van klassieke muziek
straalt uit met een Bach-groep en een orgel-Hyves waar hij staat.
Lees meer: Garen spinnen bij websites