{mosimage}Op 10 maart jl. vergaderde de classis Leeuwarden in de stad waar de
classis naar is genoemd. Het was een goede, gezegende vergadering. Het
is ondoenlijk om in dit verslag alles weer te geven en daarom de
hoofdpunten die de agenda bepaalden.
Na de opening door ds. C.A. den Hertog namens de kerk van Leeuwarden nam
ds. G.P.M. van der Linden de voorzittershamer over. Op kundige wijze
leidde hij de rest van de dag de vergadering. Als de dingen gaan zoals
wij ze kunnen voorzien was het de laatste keer dat hij de
voorzittershamer hanteerde. Op de voorjaarsclassis van 2012 zal in
principe zijn aanvraag voor emeritering op tafel liggen. Deze dag echter
was er een andere predikant wiens emeritaatsaanvraag diende.
Emeritering ds. D.J.K.G. Ruiter
Op 14 mei hoopt ds. D.J.K.G. Ruiter 65 te worden en daarmee bereikt hij
de leeftijd waarop hij met emeritaat mag. De behandeling van de aanvraag
was zo achter de rug; op advies van de deputaten art.49 ging de classis
unaniem akkoord. Bij de overhandiging van de acte van emeritering
memoreerde de voorzitter enkele opvallende eigenschappen van ds. Ruiter.
Het optreden van ds. Ruiter binnen de gemeente en de classis werd
gekenmerkt door grote trouw. Waar hem om hulp gevraagd werd, was hij er.
Zijn grote aandacht voor de studie van de Schrift maakte dat zijn
preken altijd nieuw en fris bleven. En heel opvallend is zijn grote
aandacht voor liturgie en kerkmuziek.
Lees meer: Broeders ontmoeten elkaar
{mosimage}Wat wij in de Bijbel lezen verschilt soms behoorlijk van wat wij gewoon
vinden. Velen stellen zich de vraag hoe wij bijbelwoorden zinvol kunnen
betrekken op onze tijd. De wetenschap die zich bezighoudt met deze
vraag, is de bijbelse hermeneutiek. Altijd is gezocht naar een brug
tussen de tekst en de lezer.
Met de Nederlandse Geloofsbelijdenis belijden wij dat God Zich aan ons
heeft geopenbaard voor zover dat voor ons nodig is. Daarin toont Hij
zijn zorg voor ons. Hij wil dat wij behouden worden. Het geopenbaarde
Woord dat Hij op schrift heeft laten stellen is een richtsnoer en
maatstaf voor ons geloof. Maar deze belijdenis neemt al onze vragen nog
niet weg. Bijbelteksten worden soms heel verschillend uitgelegd. Wil die
kloof worden overbrugd, dan is een uitlegger nodig. Voor de
Emmaüsgangers was Jezus de uitlegger. Hij staat tussen deze discipelen
en de oude teksten. Hij leert hen op een andere manier te lezen zodat de
Schrift voor hen opengaat. Hij past de woorden van Schrift ook op hen
persoonlijk toe. Hij ruimt het obstakel op dat instaat tussen de
discipelen en de tekst. De oude tekst krijgt via Jezus een nieuwe
betekenis. Maar ook wanneer we ons bij de uitleg van woorden van het
Oude Testament door Christus laten leiden, blijven we moeite houden met
bepaalde voorschriften. We zien niet altijd hoe we bijbelwoorden over
bijvoorbeeld geweld, de ondergeschikte positie van de vrouw en strenge
strafbepalingen een plaats kunnen geven in onze tijd. Is er niet sprake
van een diepe kloof? Kan die kloof wel worden overbrugd?
Lees meer: Tussen tekst en lezer
{mosimage}Alcoholmisbruik en de gevolgen daarvan zijn dagelijks nieuws. Soms
ontdek je dat het veel dichterbij ligt dan je lief is. Hoe gaan we er
als christenen mee om?
Alcoholgebruik is een belangrijk, actueel en vooral een lastig
onderwerp. Het raakt ons allemaal. Over het algemeen wordt er te
makkelijk over gedacht. Ook binnen de kerken. De bruiloft te Kana is in
de discussie populair. We vergeten dan even dat het hier om een groot
feest ging. Nu lijkt het elke dag feest of minstens elk weekend. Als het
over het eerste wonder van Jezus gaat lijken nog verbazingwekkend veel
mensen een boodschap aan de Bijbel te hebben. Nu maar hopen dat ze niet
bij deze geschiedenis in Johannes 2 blijven steken, maar doorlezen. Als
we dan de brief aan Efeze halen kunnen we in hoofdstuk 5:18 lezen wat de
Bijbel nog meer zegt over dat veranderde water. Bijvoorbeeld dat je je
er niet vol mee moet gieten. 'En wordt niet dronken van wijn, waarin
losbandigheid is'. Vooral de tweede helft van deze tekst is
richtinggevend: 'maar wordt vervuld met de Geest'.
Lees meer: Kerk en alcohol
{mosimage}Gerjanne Trompert heeft psychologie gestudeerd in Nijmegen en werkt een
aantal maanden in het buitenland om ervaring op te doen die ze na deze
periode kan gebruiken in Nederland. Bovendien wil ze haar kennis
inzetten bij projecten om op die manier een bijdrage te leveren aan
verbeterde levensomstandigheden van de mensen.
Avontuur Peru alweer bijna ten einde!
Wanneer je een gemiddelde Nederlander vraagt hoe hij denkt over
Zuid-Amerika, dan komen vaak de volgende associaties naar boven: arm,
relaxe cultuur, weinig stress, gelukkige mensen, sterk geloof in God en
sterke hechte familiebanden.
Doordat ik mezelf schaar onder een gemiddelde Nederlander kwam ik met
deze associaties Zuid-Amerika binnen. In Ecuador (maand januari) woonde
ik in een gastgezin gedurende mijn vijf weken Spaanse les, maar ik moet
zeggen dat ik daar toch niet heel veel mee gekregen heb van de cultuur.
Overdag had ik les en ´s middags trok ik met andere reizigers op. Het
contact met de cultuur en mijn gastgezin beperkte zich hierdoor
voornamelijk tot een kort gesprek tijdens het ontbijt en het avondeten.
Lees meer: Gerjanne in Zuid-Amerika (2)
De classis Hoogeveen vergaderde op 3 maart 2011. Bij de opening
mediteert ds. S. Otten over Ps. 18:2-3. In de verzen gebruikt de dichter
vaak het woord ‘mijn’; dat is niet egoïstisch, maar het gaat om de kern
van het geloof, dat een persoonlijke zaak is. Het is de taal van de
liefde.
Bij de verslagen naar art. 41 komen verschillende vreugden en noden uit
de kerken aan de orde. Niet uit elke gemeente is iets bijzonders te
melden, maar ook de ‘gewone’ voortgang van de prediking is een zegen uit
Gods hand.
In Assen is momenteel één ouderling en drie diakenen. Dat wordt ervaren
als nood en geestelijke armoede. Hopelijk is deze situatie van
tijdelijke aard.
Naar aanleiding van het verslag van Dedemsvaart wordt gesproken over de
vraag of na de laatste synode een predikant van de GKV mag voorgaan in
een CGK, ook als er geen toestemming is voor nauwer samenleven. De
situatie blijkt als volgt te zijn. Kerken waarvan wij uitgesproken
hebben dat zij willen staan op de grondslag van Schrift en belijdenis,
zijn op dit moment alleen de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de
Hersteld Hervormde Kerk. Pas op het moment dat deze kerken een
vergelijkbaar besluit nemen, is het mogelijk om predikanten uit deze
kerken uit te nodigen. Nu kan dat dus nog niet. Uiteraard zal voor
preekvoorziening allereerst gekeken worden naar de eigen kerken.
In Hardenberg is sprake van groei, zowel vanuit andere kerken als van
buitenaf. Dat is reden tot dankbaarheid, maar het verdient ook aandacht.
Lees meer: Verslag classis Hoogeveen