Op 1 oktober jl. promoveerde dr. J. van ’t Spijker aan de TUA met een proefschrift over het missionaire wezen van de kerk. In zijn onderzoek wil hij op zoek naar een kerkelijke structuur die recht doet aan de missionaire roeping van de kerk in onze huidige cultuur. Omdat zijn onderzoek belangrijk is voor onze Christelijke Gereformeerde Kerken is het goed om er hier aandacht aan te geven.

 

In het Nederlands vertaald luidt de titel van Van ’t Spijkers proefschrift ‘om deel te nemen aan Gods missie’. Deze titel dekt de lading meer dan voldoende en laat in een paar woorden zien waar het om gaat: het werk van God waar de kerk in mag participeren.

 

De classis Zwolle kwam bijeen op 29 september 2021 te Emmeloord. Drie nieuw binnengekomen predikanten ondertekenden het ondertekeningsformulier, W.A. Capellen, J. Oosterbroek en H.K. Sok. Ook werd gememoreerd dat twee predikanten, H.M.  Mulder en N. Vennik, vertrokken zijn naar respectievelijk de gemeenten Veenendaal-Pniёl en Hoofddorp.

Wie omgang heeft met de vrouw van zijn naaste, begaat volgens het Oude Testament een ernstig kwaad. Hij beledigt zijn broeder en roept ongeluk over zichzelf af. Uitdrukkelijk wordt in de Bijbel dit aangeduid met het woord zonde. De vrede met God lijdt schade.

 

Abimelek stelt zelfs dat hij bijna 'een grote zonde' had begaan toen hij Sara begeerde en niet wist dat zij de vrouw van Abraham was (Gen.20,9). Zo wilde ook Jozef niet zondigen tegen God (Gen.39,9). Daarin komt tot uiting dat een dergelijke misstap niet alleen het mens-zijn schaadt en intermenselijke verhoudingen, maar ook de verhouding tot God.

 

Op donderdagmiddag 14 oktober komt de classis Leeuwarden bijeen. Dat vindt plaats in de door sommigen zo genoemde ‘paraplukerk’ in het mooie Damwâld. De roepende kerk – Broeksterwoude-Andreas – is vacant. Zij hebben dominee Anton Egas gevraagd om de vergadering te openen. Met bewogenheid mediteert dominee Egas over de geschiedenis van de wonderbare broodvermenigvuldiging uit Markus 8. Hij vraagt ons na te denken over de vraag of wij in ons ambtelijk werk lijken op de Heere Jezus. Hij was met ontferming bewogen; zijn wij dat ook? En geloven wij ook dat wij met dat wat wij hebben gekregen – al lijkt het klein of weinig – door Hem ingezet worden om uit te delen?

Het spreken over de Heilige Geest krijgt in het Nieuwe Testament veel meer kleur dan in het Oude Testament. Het Nieuwe Testament is ten aanzien van het spreken over de Heilige Geest als een bloem die opengaat, waar het in het Oude Testament nog meer in de knop was.

 

In het Nieuwe Testament wordt het Griekse woord pneuma gebruikt voor Geest. Daar is de aanduiding ‘Heilige Geest’ wel gangbaarder. In het Nieuwe Testament zijn de Heilige Geest en de Here Jezus Christus nauw aan elkaar verbonden. En dan op twee manieren. Allereerst vanuit de Heilige Geest naar Jezus Christus toe. We belijden in de Apostolische Geloofsbelijdenis dat Jezus Christus is ontvangen van de Heilige Geest. Maar ook in Christus’ lijden en sterven is het de Heilige Geest die Hem daarin bijstaat (Heb.9,14).

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...