Dit boek gaat over twee vriendinnen, Audrey en Eve. Audrey is van adel, Eves moeder werkt op Wellingford Hall, het landgoed van Audrey’s familie. In het Engeland van de jaren dertig was de afstand tussen de adel en burgers heel groot. De beide meisjes ontmoeten elkaar als ze twaalf jaar oud zijn en ondanks het standsverschil ontstaat er een vriendschap voor het leven.

 

Het boek begint eigenlijk met de afloop: In 1950 woont Eve al vier jaar onder Audrey’s naam met haar kind in Amerika. Ze doet zich voor als de schoondochter van de ouders van Robert, de omgekomen echtgenoot van Audrey. Tot de echte Audrey voor de deur staat.

 

Paul Visser, pionier predikant in Amsterdam, laat zich inspireren door aartsvader Abraham, eveneens pionier. De wereld waarin Abraham leefde komt overeen met onze wereld. Ongeloof is de gewoonste zaak van de wereld en geloof mag je beschouwen als een wonder. Net als Abraham mogen wij met vallen en opstaan leren wat vertrouwen in God is.

We zitten coronagewijs online tegenover elkaar. Dat is uiteraard het gemakkelijkst als de een nog in Gorinchem woont en de ander in Leeuwarden. Helemaal onbekend is ds. Jelle Nutma niet. Een kleine vijftien jaar geleden was hij de predikant van Surhuisterveen. Regelmatig was hij te beluisteren op de verschillende kansels in het Noorden. Zondag 14 maart is de dag waarop de gemeente van Drachten in hem een nieuwe predikant ontvangt. Een (hernieuwde) kennismaking.

 

 

Ds. Nutma (1967) vertelt dat hij is opgegroeid in Friesland.

'Na de middelbare school in Dokkum ging ik in 1985 theologie studeren aan de Theologische Hogeschool (nu: Universiteit) in Apeldoorn. In 1993 ben ik als predikant bevestigd in de gemeente IJmuiden, en in 1998 in Surhuisterveen. Vanuit Surhuisterveen ben ik beroepen naar een van de drie gemeentes in Apeldoorn. Daar was ik betrokken bij de ontwikkeling van een ICF Apeldoorn, een internationale kerk voor alle culturen. Een prachtig initiatief dat door heel veel enthousiaste mensen in Apeldoorn wordt gedragen. Sinds 2014 ben ik predikant in Gorinchem.'

 

De eerdergenoemde studie Rijk en arm in crises wil meer bieden dan uitleg van de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus uit Lucas 16. Het gaat niet alleen om de betekenis in de tijd dat Jezus deze parabel uitsprak. Al vormt de oorspronkelijke brontekst het hart van het boek.

 

De belangrijkste elementen uit Lucas 16 hebben de eeuwen door geklonken tegen een bepaalde religieuze en maatschappelijke achtergrond. De huidige studie besteedt, na de uitleg van Lucas 16 als brontekst, dan ook allereerst veel aandacht aan het verstaan van dit Bijbelgedeelte in de Noordelijke Nederlanden globaal vanaf 1500 tot 1700 binnen die context daar en toen. Om het verstaan van de gelijkenis in die tijd op het spoor te komen zijn de belangrijkste motieven in toneelspelen, preken en traktaten blootgelegd. Zo komen er naast toneelspelen van o.a. Dirk Volkertszn. Coornhert en Samuël Coster ook twaalf preken van Smytegelt over Lucas 16 aan de orde.

 

God heeft met Abraham en zijn nageslacht een verbond gesloten en in Christus vernieuwd. De Heilige Geest werkt in mensen het antwoord van het geloof. Zo ontstaat een verbondsrelatie. Maar een relatie moet wel onderhouden worden.

 

God is zo goed dat Hij niet alleen van Zijn kant in het verbond een band met ons zoekt, en door Woord en Geest die band aangaat, maar nu vervolgens die ook onderhoudt. Daartoe dient de prediking van het evangelie en de bediening van het heilig avondmaal.

 

Commentaar

  • Rust 2025-05-10 07:24:12

    Een aantal (grote) bedrijven heeft er in de afgelopen jaren voor gekozen om een vierdaagse...

  • Bevrijding en vrede – wij gedenken 2025-04-25 08:13:45

    Dit nummer verschijnt kort voor de officiële dodenherdenking – met de kransleggingen op de Dam in...

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...