Een vloot. Dat is een van de betekenissen van het Latijnse woord ‘classis’. Probeert u zich het beeld voor te stellen: De veertien Christelijke Gereformeerde Kerken in Friesland zijn als het ware evenzoveel schepen, die met elkaar een vloot vormen.

Dat roept dan wel allerlei vragen op. Wie heeft de leiding over die vloot? Wat is het doel van die vloot? En liggen alle schepen op koers? Donderdag 23 oktober jl. kwamen afgevaardigden van alle ‘schepen’ in een classicale vergadering bijeen. Hieronder een korte impressie.

 

Traditiegetrouw werd begin oktober de najaarsclassis van de classis Groningen gehouden. Na de opening van de vergadering en de vaste onderdelen, zoals vaststellen van de wettigheid en het behandelen van notulen, werden er diverse zaken besproken. Daarvan werden er een aantal in comité behandeld, waaronder de verslagen van de mentoren en een tweetal overige ingekomen stukken.

Dit keer bezocht br. Moolhuizen van het kerkblad voor het noorden de vergadering. Hij lichtte de classis in en legde verantwoording af over de gang van zaken rondom dit kerkblad. Er werd bijvoorbeeld van drukker gewisseld, de inlevertijd van de kopij werd aangepast en de financiën werden besproken. Ook spraken we over het aantal abonnees en de mogelijkheden om dit aantal te vergroten.

Ik ben maar een zeer eenvoudig mens. Mijn taalontwikkeling is altijd wat achter gebleven. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik als kind altijd in een Drents dialect heb gesproken. Dat kostte me toen als beginnend predikant de nodige moeite om dat ook in fatsoenlijk Nederlands uit te spreken. Als ik met Aurelia een woordspel doe (scrabble of Lingo op de computer) verlies ik het altijd van haar... En nu lees ik dat deze nieuwe bijbelvertaling maar 3800 verschillende woorden heeft gebruikt tegenover de Nieuwe Bijbelvertaling van 2004 twaalfduizend verschillende woorden. Weet je, dan zal mij dat ook helpen om als eenvoudig mens de Bijbel nog beter te begrijpen.

 

31 oktober geldt in de reformatorische kerken als een gedenkdag, als een herinnering aan het feit dat Luther op die dag in 1517 zijn vijfennegentig stellingen aan de deur van de slotkapel te Wittenberg heeft geslagen. Daarmee is er in de westerse landen een verandering ontstaan in kerkelijk opzicht. Juist omdat Luther zich hiervoor baseerde op de Bijbel tegenover de (menselijke) leer van de Rooms-Katholieke Kerk van die dagen, werd de verkondiging in de kerken steeds meer in de gewone landstaal gedaan. Vandaaruit is dan ook de eerste bijbelvertaling in de gewone volkstaal verschenen. Sindsdien is de Bijbel vele malen in het Nederlands vertaald en verschenen.

Begin oktober 2014 verscheen de nieuwste bijbelvertaling: Bijbel in Gewone Taal (BGT).

Dankdag en oudejaarsdag hebben iets gemeen. Op beide dagen kijken we terug op het afgelopen jaar. Hoe was het groeiseizoen? Hoe ging het op het werk? Wat is er thuis, in de kerk en in de wereld om ons heen gebeurd? Sommige gebeurtenissen waren nabij en heel persoonlijk, andere waren ver van ons bed.

 

Nederland is na de Verenigde Staten de tweede landbouwexporteur ter wereld. Dat is iets waar de Nederlandse land- en tuinbouw trots op is. Het betekent dat veel van de agrarische producten die in Nederland worden geproduceerd, naar het buitenland worden geëxporteerd. Denk bijvoorbeeld aan bloemen, kaas en pootaardappelen. Tegelijkertijd importeren we ook voedsel in Nederland. Met name verse producten in de jaargetijden dat het bij ons niet groeit. Denk bijvoorbeeld aan sperzieboontjes in de winter.

Voor veel mensen geldt dat de productie van hun voedsel ver van hun huis plaatsvindt.

 

Supermarkten die zeven dagen per week open zijn. Steeds meer koopzondagen in onze winkelcentra.  Onderhoud aan wegen dat juist op zondag gepland wordt. Waar het openbare leven vroeger op de zondag vrijwel tot stilstand kwam draait het nu op volle toeren door, zeven dagen per week. Hoe moeten wij als christenen met deze ontwikkelingen omgaan en wat vraagt Gods woord van ons als het gaat om werken op zondag?

 

Allereerst gaat het dan om de vraag of het vierde gebod (‘Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag’) direct van toepassing is op onze zondag. De Bijbel geeft  hierover in het Nieuwe Testament geen duidelijkheid.  Elke dag en heel het leven wordt door Christus geheiligd. Wie een bepaalde dag als feestdag viert, doet dat om de Heer te eren (Rom. 14, 6). De zondag was in de wereld van het Nieuwe Testament eerst een gewone werkdag. Op deze dag waren er samenkomsten van Christus’ gemeente in de morgen en tegen de avond. Pas in 321 stelde de christelijke keizer Constantijn de Grote de zondag in als rustdag.

 

Al vanaf de middeleeuwen wordt er binnen de christelijke kerk gediscussieerd over de zondagsheiliging. Ook onder de reformatoren was er verschil van inzicht op dit punt. Al vier eeuwen geleden stond in de Gereformeerde Kerken de middagdienst onder druk vanwege het werk dat gemeenteleden deden.

 

Commentaar

  • Pinksteren 2024-05-17 18:03:28

    In dit nummer van het Kerkblad wordt speciaal ingegaan op Pinksteren. De uitstorting van de...

  • Wereldverbeteraars 2024-05-03 13:31:31

    Wereldverbeteraars Met zijn boek ‘De meeste mensen deugen’ (2019), heeft Rutger Bregman zijn...

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....