Erasmus: humanist of toch niet? (2)
In 1516 was lang niet iedereen blij met de gereviseerde Bijbelvertaling van Erasmus. Alleen al het feit dat hij het gezag van de eeuwenoude kerkbijbel van Hiëronymus (3e/4e eeuw) durfde aan te tasten was voor velen een schok. Zelf vond Erasmus dat hij met dit werk juist een noodzakelijke bijdrage leverde aan de hervorming van kerk en theologie.
Met de uitgave van het Nieuwe Testament had Erasmus zijn levensdoel gevonden. Het ging daarbij immers om het ontsluiten van de bron, en was dat niet de hoofdtaak van de theologie? In het vroege christendom vinden we nog de zuivere en eenvoudige waarheid, die de mensen diep moet worden ingeprent. Alles is daar nog zo fris en oorspronkelijk 'alsof je van een boom een appel plukt die nog niemand in handen heeft gehad'. Als de kerk toch eens naar die situatie terug kon keren …




Als je de Bijbel openslaat klotst het water je al bij de eerste verzen tegemoet. En tegelijk: Gods Geest die over de wateren zweeft. Geheimzinniger kan het boek van God niet beginnen.
Met tien topwetenschappers voerde Martine van Veelen (we kennen haar wellicht van het boek Hete Hangijzers, Antwoorden op 17 kritische vragen aan het christelijk geloof, Amsterdam 2009) gesprekken over het boeiende thema ‘geloof en wetenschap’. Van de protestants-christelijke Cees Dekker tot atheïst Herman Philipse. Van Herman van Praag (jodendom) tot de in 2014 overleden Wubbo Ockels die in het boek getypeerd wordt als ‘goeroe van de duurzaamheidsreligie’. Het boek is voorzien van een voorwoord van Robbert Dijkgraaf destijds president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen: ‘Maar waarom zou men wetenschap en geloof tegenover elkaar zetten? Het is niet nodig, niet nuttig en niet logisch.’ Speelt levensbeschouwing nou wel of geen rol bij hun onderzoek? De uitdaging die Van Veelen de lezer doet: ‘De verhalen spreken elk voor zich. Lees ze door, en laat u inspireren, verrassen en op andere gedachten brengen!’. Interessant om kennis te nemen van de tussen de hoofdstukjes vermelde citaten, zoals deze (van Anoniem): ‘Ik zie wetenschap en levensbeschouwing als complementair. Wetenschap kan modellen maken maar nooit de essentie bereiken. Wat er werkelijk is, daar kunnen we als wetenschap niets over zeggen’. Aan het slot van het boek de resultaten van het onderzoek ‘geloof en wetenschap’ onder Nederlandse hoogleraren waar dit keurig uitgevoerde boek de vrucht van is. Ik zou zeggen: lezen!
Lifestyle. Een boekje waarin op aansprekende wijze voor jongeren in nog geen 100 pagina’s de tien geboden worden besproken. Tien geboden klinkt ouderwets maar ze blijken voor vandaag relevant te zijn! De auteurs, zij van 1983 en hij van 1978 bespreken eigentijds Gods richtingwijzers. De ondertitel geeft het aan: voor een leven met liefde en respect. Elk hoofdstukje behandelt een gebod. Rivelino vertelt over de geboden met persoonlijke verhalen. Leonie legt uit. Daarna een kort interview met een jongere. Vervolgens worden er tips gegeven om praktisch met het gebod om te gaan. Met nog een paar vragen. Prettig te lezen. Rijk geïllustreerd. Ook prima te gebruiken met een groep jongeren. Aanbevolen.