Vanuit heel Friesland trokken we op 8 oktober gebroederlijk naar
Drogeham, de plaats van de roepende kerk voor de classis Leeuwarden.
Daar riep ds. Sok ons vanuit 1Kor.13:7a samen onder het dak van de
liefde. ?De liefde bedekt alle dingen?. Het gaat daar over Christus?
liefde. Die dekt niet alles toe, maar wil een dak boven alle dingen
zijn. Onder Zijn liefde heerst openheid en eerlijkheid, zelfs zo dat de
pannen op het dak er wel eens van kunnen rammelen. Maar voor wie het
van Hem verwacht, kan dat lijden.
Het moderamen bestond deze keer uit Ds. Ruiter (preses), ds. Reinders
(assessor) en ds. Sok (vaste) scriba. Uiteraard kunnen we u niet alles
vertellen, maar enkele momenten willen we graag met u delen.
Samen onder het dak
Tevreden merken we dat ook dit jaar alle gemeenten kerkvisitatie hebben
gehad (al was het af en toe op het nippertje). Het reglement daarvoor
werkt dus goed. Heel wat dingen hebben we met elkaar gedeeld. Boven
alles de dank dat God doorgaat met Zijn werk. Maar ook vragen waar we
allemaal wel mee te maken hebben: over huwelijk en samenwonen,
kerkbezoek, vervulling van ambtsdragersvacatures, enz. We bevragen
elkaar. We lachen met elkaar, en af en toe horen we ook wel eens ergens
een pannetje trillen. Maar het dak blijft stevig staan.
Lees meer: Geroepen onder het dak van de liefde
Onze maatschappij drijft op netwerken. Letterlijk onder of boven de
grond is ons huis en ons leven verbonden met tal van bedrijven,
instanties en medemensen. Via de computer kan dat tot in het oneindige
worden doorgetrokken. Bedrijven bestaan voor een deel bij de gratie van
netwerken. Geen wonder dat ze goed zorgen over hun ?relaties?. Op die
manier blijf je op de hoogte en leer je van ontwikkelingen; blijf je
betrokken bij wat gedaan kan en moet worden. Zo sleep je werk in de
wacht.
We spreken over het ?old boys network? wanneer het gaat om het vinden
van geschikte kandidaten voor het invullen van zogenaamde topfuncties.
Steeds meer christenen gaan het belang inzien van netwerken. Het is de
manier waarop zij hun christen-zijn vormgeven, namelijk open en
betrokken op andere christenen en op de wereld. Met als doel: Gods
Koninkrijk zichtbaar te maken en te doen baanbreken in een gebroken
wereld. Er zijn er steeds meer die zich een netwerkchristen zouden
kunnen noemen. Misschien u en jij wel.
Definitie
Zonder wetenschappelijk te zijn, zou ik een netwerkchristen willen
typeren als ?een gelovige, die vanuit en naast zijn betrokkenheid op
zijn eigen gemeente, persoonlijke en organisatorische verbanden legt en
onderhoudt met andere christenen en organisaties en zijn omgeving.?
Lees meer: Netwerken (1)
Geloven is zeker weten, waardoor ik alles voor waarachtig houd wat God
ons in zijn Woord geopenbaard heeft. Dat staat in antwoord 21 van de
Heidelberger Catechismus op de vraag wat een echt geloof is.
Geloof ik niet echt als ik niet (meer) zeker weet? Betekent het einde geloof als de twijfel mij te sterk wordt?
Het overkwam Boele P. Ytsma, voorganger en gepassioneerd gelovige. In
1998 sloeg de twij-fel zo hevig toe dat hij op 18 november van dat jaar
tot de erkenning moest komen: ik ben een twijfelaar. De Kathedraal van
Zeker Weten stortte voor hem als een kaartenhuis in. Hij was helemaal
van de kaart. Van de zoektocht die daarop volgde, doet hij verslag in
een boek dat hij als ondertitel meegaf: Manifest van een gepassioneerde
twijfelaar. De toepasselijke titel is: Van de kaart. Het is een uitgave
van Boekencentrum in Zoetermeer, ISBN 978 90 239 2400 5, prijs ? 14,90.
Tochtgenoten
Is er in de kerk wel plaats voor twijfelaars, ongeacht de geaardheid
van hun twijfel? Ytsma weet zeker van niet. Hij wijst op de protesten
die ds. Klaas Hendrikse opriep met zijn boek Geloven in een God die
niet bestaat. Ytsma voelt zich verwant aan Hendrikse. Hij vindt ook dat
het niet bij God past te zeggen dat Hij bestaat. De manier waarop
Hendrikse de Gods-naam weergeeft, spreekt Ytsma aan. Ga maar, d?n ga Ik
met jullie mee. Ytsma wil niet zo radicaal zijn als Hendrikse, maar is
het wel met hem eens dat het er om gaat dat wij de woor-den van God
doen.
Lees meer: Zoektocht van een gepassioneerde twijfelaar
Oorspronkelijk zou dit boek geschreven worden door een andere ongehuwde
vrouw, maar die raakte getrouwd tijdens de voorbereiding van het boek.
Een probleem, want de bedoeling was dat het boek echt ?door een single
voor singles? geschreven zou worden.
Te vaak worden boeken over singles geschreven door gelukkig getrouwde
mensen, zo stelt Woudenberg, en dat is knap irritant. Daar komt bij, zo
vindt zij, dat in nogal wat singleboeken het single zijn vrij
problematisch, vrij stigmatiserend benaderd wordt (pag. 6). Dat moet
dus anders. Zij pleegde een onderzoek door middel van interviews met
vijftig singles in leeftijd vari?rend van 28 jaar tot 69 jaar: 33
vrouwen en 17 mannen. De gegevens daarvan heeft ze verwerkt bij de
verschillende hoofdstukken over o.a. vriendschap, reizen, kerklid zijn,
verliefdheid en daten, seksualiteit, de kinderwens en geldzaken.
Tussendoor vind je interviews met enkele bekende singles als Edith
Schouten (weduwe) en Antoine Bodar
(priester) en Rebecca St. James (populaire christelijke zangeres). Het
grote single boek is per saldo een boekje bedoeld voor met name
christelijke singles.
Lees meer: Het grote singleboek
Vorige week bespraken we het eerste gedeelte van het boek Wegen van
hoop in tijden van crisis. armoede ? milieubederf ? onveiligheid ?
financi?le malaise. De auteurs wijzen op de twee overheersende
denkwijzen in het Westen: economische groei en gegarandeerde vrijheid.
Wie absolute vrijheid wil zal zijn machtspositie moeten handhaven of
verstevigen. En daar zijn wapens voor nodig. Wie flink moet investeren
in wapens wordt geconfronteerd met minder of zelfs geen economische
groei. Die twee denkwijzen (ideologie?n) bijten elkaar dus in de
staart. Bovendien ontstaan er tweedelingen. Binnenslands en tussen
landen komen bezitters en niet-bezitters of bijna-niets-bezitters
steeds meer tegenover elkaar te staan. Nu al zijn er tekenen dat de
spanning oploopt in de wereld. Is er een uitweg?
De schrijvers Goudzwaard, Vander Vennen, Van Heemst en Weigand-Timmer
menen van wel. Niet voor niets heet het vierde en laatste deel van hun
boek ?Hoop doet leven?. Die hoop zal er niet zijn zolang technologie,
economie, geld en markt ? die op zich niets kwaads in zich dragen ? in
de samenleving op een voetstuk worden gezet. Dan kunnen ze de vorm
aannemen van goden waar mens en samenleving voor moeten buigen. En een
mensenhart staat open voor geld, bezit en macht. Gewezen wordt op
afgoden die gekoppeld zijn aan specifieke verleidingen: bijvoorbeeld
Mammon als de god van het geld. Indirect wordt ons hier het woord van
Jezus voorgehouden: Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal
de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd
zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen
?n de mammon (Lucas 16:13).
Lees meer: Is er hoop in tijden van crisis? (2)