Ons land zal zijn gewas voortbrengen. Dat staat in Psalm 85:13b. Uit de
Psalm geknipt lijkt deze tekst geknipt voor de biddag voor gewas en
arbeid. Uit deze woorden spreekt vertrouwen op God, evenals uit 13a: de
HERE zal het goede geven. God is trouw en zal ons zegenen. Dat mogen we
geloven.
Wat moeten mensen met wie het niet goed gaat met deze tekst? Mensen die
zwaar getroffen zijn door recessie of aardbeving. Mensen zonder oogst of
werk kunnen er door in de put ra-ken, hun vertrouwen op God kwijtraken.
Omkeer
De tekst mag niet uit de Psalm worden geknipt, zoals trouwens van elke
Bijbeltekst geldt dat hij niet uit zijn context mag worden los gemaakt.
Vers 13 moet worden gelezen vanuit de hele Psalm.
Psalm 85 gaat over ballingschap en bekering. En geeft hoog op van liefde
en trouw, vrede en gerechtigheid. In de verzen 11, 12 en 14 gaat het
over gerechtigheid. Daartussenin, bijna aan het slot van dit lied, komt
het gewas ter sprake.
In Psalm 85 komt vijf keer het werkwoord voor dat op de ??n of andere
manier met keren moet worden weergegeven (2, 4, 5, 7 en 9). In de meeste
vertalingen komt dat helaas niet uit de verf.
De dichter staat eerst stil bij de ballingschap van Isra?l. De HERE
heeft een omkeer teweeg-gebracht, een keer ten goede (2). Want Hij
keerde zich af van zijn brandende toorn die in de ballingschap tot
uiting kwam (4).
In vers 5 wordt gebeden of God weer een keer wil geven; een totale
omkeer in het bestaan (7). Het is een gebed om bekering, dat Gods volk
niet weer zal terugkeren tot dwaasheid (9).
Lees meer: Trouw ontspruit aan de aarde
Graaigedrag wordt aangevoerd als de oorzaak van de huidige financi?le en
economische crisis. Doen we als Christenen mee aan graaigedrag of
vertonen we juist geefgedrag? Bijvoorbeeld in het geven aan de kerk, aan
goede doelen. Wat kunnen we vandaag nog leren van de voorbeelden die de
Bijbel ons schenkt over ons omgaan met geld? In het vorige nummer
hebben we gekeken naar de geestelijke aspecten en de bijdrage aan de
eigen gemeente (deel 1) en ditmaal kijken we naar ons geefgedrag in de
collecten en aan goede doelen (deel2).
Naast een soort VVB (de tienden; Deut.14,22-29 en 26,12-15 en Luc.11,42)
kom je in de bijbel geregeld ook concrete doelen tegen waar in de
gemeente voor wordt gecollecteerd (de collecte voor de armen in
Jeruzalem (Romeinen 15,26); de hulp aan Paulus (Fil.4,14-20)). Soms gaat
het om natura (1 Cor.11: eten voor de armen).
In ieder geval is het geven (denk ook aan de tempeldienst) een
belangrijk moment om je dankbaarheid te uiten, concreet en met een
duidelijk doel. Vaak gaat het geven gepaard met gebed (dikwijls zowel
van ontvanger als gever (brief aan de Fil.)).
Ook in de kerkdienst mag daarom de collecte een belangrijk moment zijn.
Een moment waarop aandacht voor God als Gever mag zijn. Een moment van
dankbaarheid. En een moment van gebed.
Omdat het belangrijk is concreet te geven en aandacht te hebben voor het
moment van geven, is ??n collecte meer geschikt dan meerdere collecten.
Met ??n collecte in een dienst kan er aandacht zijn voor het moment van
geven, voor het doel en de eventuele betrokkenen. Ook kan er in het
gebed meer aandacht aan het collectedoel gegeven worden.
Lees meer: Geefgedrag (2)
De actiedag voor de noodhulp aan Ha?ti, gehouden op zaterdag 23 januari
2010 in en bij de gebouwen van de Chr. Geref. Kerk te Drogeham, is in
alle opzichten zeer succesvol verlopen. De opbrengst van deze dag was
maar liefst ? 16.375,00.
Sinds april 2008 is vanuit de Christelijke Gereformeerde Kerk te
Drogeham een diaconaal werker, de 26-jarige Margot de Greef uit Twijzel,
voor een periode van drie jaar uitgezonden naar Ha?ti. Zij heeft
inmiddels al veel goed werk kunnen verrichten in dit straatarme land met
behulp van giften uit Nederland. Het land werd op 12 januari 2010
getroffen door een enorme aardbeving. Hierbij zijn 230.000 doden
gevallen en vele duizenden gewonden, de materi?le schade is niet te
overzien. Het gebied in en rond de hoofdstad Port-au-Prince is het
zwaarst getroffen. Margot woont midden in dit rampgebied en is zelf
momenteel dakloos, nadat haar woning onbewoonbaar is geworden. Vele
woningen en gebouwen zijn met de grond gelijk gemaakt. In deze zeer
ernstige en chaotische omstandigheden doet Margot dagelijks haar werk en
probeert ze met de middelen die ze heeft zo goed mogelijk hulp te
verlenen aan de slachtoffers van de ramp.
Actiedag
Om Margot vanuit het thuisfront beter financieel te kunnen ondersteunen,
werd er een actiedag georganiseerd, met als doel zoveel mogelijk geld
bijeen te brengen. Met behulp van een groot aantal vrijwilligers werden
er vele activiteiten georganiseerd, zoals een dienstenmarkt, het wassen
van auto?s, verkoop van vele eetbare en andere goederen. Voor de
kinderen was er een ranjakoe aanwezig, evenals een springkussen. Lege
statiegeldflessen werden spontaan aangeboden door de honderden bezoekers
van de actiedag. Voor koffie met gebak werd gezorgd, evenals een
maaltijd met soep en broodjes. Als afsluiting werd ?s avonds in de kerk
een samenkomst gehouden met gebed, samenzang en muziek. Medewerking werd
verleend door de jeugdclub ?Connection?, de Chr. Brassband ?Da Capo?
uit Drogeham en organist Johan Renes. Deze bijzondere en indrukwekkende
samenkomst stond onder leiding van ds. H.K. Sok. De organisatie denkt
met dankbaarheid terug aan deze dag, waarbij de goede sfeer en de grote
opbrengst nog lang in herinnering zullen blijven!
Lees meer: Actiedag voor Ha?ti in Drogeham was groot succes!
Op 11 februari 2010 kwam de classis Hoogeveen bij elkaar in de
Centrumkerk te Hoogeveen. Elke keer weer als er zo?n vergadering is,
moet je ? voor sommige mensen ? iets van een drempel over. Want wat is
dat eigenlijk: een classisvergadering en is dat nou nodig dat mensen
zich voor een dag vrij maken om met elkaar te praten over de dingen die ?
Meer en meer leeft de gedachte dat alles wat met de kerk te maken heeft
toch vooral een plaatselijk gebeuren is: we zijn kerk in en rond de
plaats waar we als gemeente samen komen. Daar gebeurt het en daar zetten
we ons voor in. En om dan ook nog eens samen met andere kerken bij
elkaar te moeten komen, waar is dat voor nodig?
Wel, op 11 februari was er zo?n classisvergadering: met tien kerken
waren we daar samen in Hoogeveen. Om elkaar te dienen, te helpen en te
ondersteunen. Want daar is de classis voor bedoeld. Ook als er een van
tevoren opgestelde agenda wordt behandeld.
Het is niet een administratief gebeuren, waarbij je af kunt vinken wat
je al gehad hebt, en waarin je vooral kunt kijken of alles volgens de
onder ons geldende en afgesproken regels gebeurt. Het is allereerst een
geestelijk gebeuren, bedoeld om echt die drie dingen die genoemd worden
te doen: we dienen elkaar, we helpen elkaar en we ondersteunen elkaar.
Lees meer: Elkaar dienen, helpen en ondersteunen ?
Dr. J.P. Fokkelman is een kenner van Semitische talen en doceerde tot
2001 klassiek-Hebreeuwse literatuur aan de universiteit van Leiden.
Samen met Dr. W.J.C. Weren redigeerde hij het enige jaren geleden
verschenen vuistdikke boek ?De Bijbel literair?. Jan Fokkelman leest de
Bijbel als literatuur. In een van zijn inleidingen in het net genoemde
boek gaat hij in op de vraag of de Bijbel niet in de eerste plaats een
moreel en spiritueel monument is. Een voor ons herkenbare vraag! De
Bijbel wordt toch naar ?beneden? gehaald wanneer wij Het Boek literair
gaan behandelen?
Fokkelman onderschrijft weliswaar de morele en geestelijke kant van de
Bijbel maar, zo voegt hij er direct aan toe, alleen in samenhang met het
inzicht dat de boeken van de Bijbel een product van verbeeldingskracht
zijn. En dat die boeken slechts tot hun recht komen als de lezers
antwoord geven met hun verbeeldingskracht. Onder literair verstaat
Fokkelman ten eerste dat alle Bijbelboeken zorgvuldig zijn geschreven,
ten tweede dat de meeste boeken een creatief gebruik van taal vertonen
en ten derde dat een behoorlijk aantal boeken zeer goede (Fokkelman
gebruikt het woord ?virtuoos?) taalbeheersing laten zien. Kortom
Fokkelman slaat het schrijverstalent van de auteurs van de Bijbel hoog
aan. Reden te meer om als lezer goed te luisteren naar de tekst die
bewust zo geschreven is als die geschreven is. De inhoud is met
voorbedachten rade in een bepaald jasje gegoten. In een ander boek (Oog
in oog met Jakob) vermeldt hij: ?Bovendien willen de Bijbelschrijvers
(oorspronkelijk vaak sprekers) hun visie op God, mens en wereld op geen
enkele andere wijze uiten dan als vertellers en dichters, dus op de
wijze van het kunstwerk.? Ik ga hier voorbij aan het gegeven dat
Fokkelman het heeft over ?hun visie?.
Lees meer: Het boek Job als literatuur