Gevangen in nooit genoeg

Arjan van Dam heeft een boek geschreven over ons dagelijkse leven, het niveau van welvaart en het gebruik van allerlei middelen. Ondersteund door allerlei wetenschappelijke onderzoeken legt hij uit dat het eigenlijk – als je niet goed uitkijkt – onvermijdelijk is om in de gevangenis van de welvaart terecht te komen. Hij constateert dat met het stijgen van het welvaartsniveau het geluksgevoel niet in dezelfde mate is meegestegen. Eenzaamheid, te grote werkdruk, milieuproblemen en inkomensverschillen zijn de gevolgen die mee berekend worden in de cijfers. Van Dam legt uit hoe het menselijke brein werkt en reageert op geld en luxe. Daar waar een klein kind blij is met een euro is diezelfde euro onbelangrijk voor een volwassene. Terwijl de aanschaf van de eerste auto een mijlpaal is, zal deze regelmatig vervangen worden en plaatsmaken voor een grotere. In hoeverre die van de buren invloed heeft op de keuze is niet meetbaar, maar het kan een factor zijn. Door naar anderen te kijken en je leven met hen te vergelijken word je beïnvloed en pas je je ongemerkt aan.
We hebben met zijn allen steeds meer ruimte en spullen nodig en inmiddels worden we ervan doordrongen dat het zo niet langer kan.
Van Dam geeft eenvoudige leefregels: een recept voor een tevreden leven. Wetende hoe het brein werkt adviseert hij om bewust een voorbeeld te kiezen en je leven te vergelijken met anderen. Oefen je in zelfbeheersing en consumeer eens niets. En ten slotte: richt je niet op geld of goederen maar kijk naar wat je leven voor jezelf en anderen zinvol maakt.

Dit boek is zeer leesbaar en uiterst leerzaam. Hoe werkt ook jouw hoofd? En door wie of wat word jij beïnvloed? We worden meer beïnvloed dan we zelf in de gaten hebben. Maar het is dus mogelijk je uit die gevangenis te bevrijden. Wie wil dat nu niet!?

Nel Noppe, Tzummarum


N.a.v. Arjan van Dam, Gevangen in nooit genoeg. Een recept voor een tevreden leven, KokBoekencentrum: Utrecht, 2024, 166 p., € 17,99, ISBN
978 90 4354 099 5

 

 

 

De zaaier

Stephen Crotts is de illustrator van dit mooie prentenboekje. Hij heeft zijn tekeningen uitgesneden en daarna afgedrukt. Het geeft een heel bijzonder effect, wat mij doet denken aan Jugendstil, een stroming in de kunst rond 1900. Kenmerkend van die stijl waren de plantaardige motieven, zoals bloemen, bladeren en stengels. Die komen ook terug in dit boek. Scott James heeft de tekst erbij geschreven gebaseerd op enkele bijbelteksten. En Rik Zutphen heeft de tekst vertaald in het Nederlands: ’Vanuit  het donker strooide de Schepper woorden als zaden, op een aarde wild en woest.’ In grote lijnen wordt de Here God als tuinman en bewaarder van de aarde verteld. Tot zijn Zoon zichzelf gaf als een zaadje in de aarde begraven, om gebroken mensen heel te maken. Het is een poëtische tekst. Een mooi boekje om als geschenk te geven, te bekijken en te lezen en ook om als decoratie een mooie plek te geven. Op internet is te zien hoe Stephen Crotts werkt aan de illustraties:

https://www.scrotts.com/about-native. De Zaaier is oorspronkelijk uitgegeven in het Engels: The Sower.

 

Ans Steensma-Mens, Feanwâlden

 

 

N.a.v.  Scott James en Stephen Crotts, De zaaier, vertaald door Rik Zutphen, KokBoekencentrum: Utrecht, 40 p., hardback, € 14,99, ISBN 978 90 4354 152 7

 

Ik las over een bijzondere man. Hij had van alles meegemaakt in zijn leven. Fijne, maar ook heel veel nare dingen. Om maar eens een paar te noemen: regelmatig werd hij gevangen gezet, zonder ergens van beschuldigd te zijn. Hij werd geslagen en geschopt door een hysterische massa.

Afgetuigd met een stok en met een zweep. Zelfs een keer gestenigd. Hij heeft in zijn leven drie keer schipbreuk geleden. Zelfs een hele dag in zee gedreven. Vaak moest hij vluchten omdat ze achter hem aanzaten. Vele dagen moest hij het doen zonder eten en drinken. Uiteindelijk werd hij aan het eind van zijn leven vermoord.

 

Er is geen enkel boek dat meer invloed heeft uitgeoefend op de mensheid dan de Bijbel. Bijna een derde deel van de wereldbevolking ziet de Bijbel als de basis van zijn geloof. Maar deze basis heeft een geschiedenis doorgemaakt.

 

De geschriften die oorspronkelijk door de bijbelschrijvers zijn geschreven, hebben we niet meer in ons bezit: ze zijn steeds weer overgeschreven. Overschrijvers hebben soms ook meer gedaan, namelijk woorden of zinnen ‘verbeterd’. Daarnaast zijn deze geschriften steeds opnieuw vertaald en vastgelegd is allerlei fysieke en (nu ook) digitale vormen. Ze zijn uitgelegd en toegepast. Steeds hebben mensen daarin het verlangen gehad het spreken van God voor hun eigen tijd zo goed mogelijk te horen.

 

Het thema van de wraak van God strijkt ons tegen de haren in. De wraak van God - in onze moderne samenleving wordt met dit denkbeeld korte metten gemaakt. Populaire schrijvers als Maarten ’t Hart, Guus Kuijer of Dmitri Verhulst spuwen erop. De wraak van God? Middeleeuws, calvinistisch, bangmakerij, echt iets voor hel-en-verdoemenis predikende dominees.

 

Aan feministi­sche zijde zal men de gedachte aan een machtige God die Zich wreekt afdoen als een verwerpelijk product van mannelijk, paternalistisch denken. Sommige moderne theologen pleiten voor de ontmilitarise­ring van het Godsbeeld. ‘In Christus zijn een aantal Godsvoorstel­lingen definitief achter­haald als inadequaat,’ kun je wel horen. Maar het gaat nog breder, en dieper, ook bij ons kerkmensen ligt dit moeilijk. In de twintigste en eenentwintigste eeuw is ons Godsbeeld langzaam maar zeker van kleur verschoten: milder, zachter, liever. Met een vol accent op Gods liefde en vergeving, terwijl woorden als toorn, wraak, gericht steeds problematischer worden gevonden. God is toch liefde, en bij Hem mag je toch zijn wie je bent, de God die je troost en uitzicht geeft? Daar lijkt maar heel moeilijk bij te passen een psalm als Psalm 94:1 ‘O God der wraken, o HEERE, God der wraken! Ver­schijn blinken­de’ (oude berijming).

 

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...