Wie in de kerk met het ambt te maken krijgt, ontkomt niet aan de vraag: wat is het eigene van het ambt? Een antwoord op deze vraag helpt om het ambt gemotiveerd en gelegitimeerd te vervullen. Het helpt de gemeente om ambtsdragers te aanvaarden.  In het vorige artikel stonden we stil bij het eigene van het ambt bij het komen tot het ambt. In dit artikel komt het eigene van het ambt in de praktische uitoefening daarvan aan de orde.

 

We zagen in Efeze 4 dat Christus ambtsdragers geeft. Aan wie geeft Hij die? Aan de gemeente, aan de heiligen. Er bestaan geen mannen van God die los rondlopen zonder binding aan een gemeente der heiligen. Dit is zo eigen aan het ambt dat het in verschillende artikelen van de kerkorde voorkomt. Ik noem de artikelen 3, 4, 6, 7, 10, 12 en 15. Enkele zinsneden halen we aan:

Wie in de kerk met het ambt te maken krijgt, ontkomt niet aan de vraag: wat is het eigene van het ambt, wat maakt het ambt tot ambt? Wat is het verschil tussen een ambt en een managementsfunctie? Een antwoord op deze vraag helpt om het ambt gemotiveerd en gelegitimeerd te vervullen. Het helpt de gemeente om ambtsdragers te aanvaarden.

Er zijn drie momenten aan te wijzen waarop we een antwoord op onze vraag naar het eigene van het ambt kunnen geven. Allereerst bij het komen tot het ambt. Vervolgens in de praktische uitoefening van het ambt. Als derde het punt van de erkenning van het ambt. Bijbelse gegevens, elementen uit de belijdenis en de kerkorde moeten we hier als grondslag nemen.

Van een zendingsavond voor jongeren tot zoekgeraakte archiefstukken die weer terecht zijn. Het kwam allemaal aan de orde op de vergadering van de classis Leeuwarden. Ook al draagt deze samenkomst officieel de naam van het voorjaar, buiten is het nog volop winter: snijdende wind en sneeuw.

Hartverwarmend is in ieder geval aan het begin het welkomstwoord voor de nieuwe predikant van Drachten, dominee Henk Jan Vazquez.

Soms is een mens maar door één daad in zijn leven bekend geworden. Volkert van der G., Mohammed B. en Samir A. We hadden nooit van ze gehoord en door één daad staan ze voor altijd in onze geheugens. Zo ook Jozef van A. Hij is het boek van God en daarmee onze geheugens binnen gekomen omdat hij zijn net nieuwe graf afstond aan Jezus van N.

Arie de Rover heeft een opmerkelijk boekje geschreven: ‘Leven na de genadeklap’. Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig, genade en klap. In dit boek laat de schrijver zien hoezeer genade een klap betekent voor je ego. Ego staat voor alles waarmee wij onszelf oppoetsen om waardering, betekenis en zekerheid te ontvangen. Van de maatschappij, de kerk en ja, ook van God.

Arie de Rover is coach/counselor en spreekt regelmatig op conferenties en in kerken. In zijn boek legt hij overzichtelijk uit hoe wij ‘in elkaar steken’. Daarom eerst even het volgende onderscheid van hoe ‘het’ werkt bij ons, mensen. Aan de buitenkant is ons gedrag zichtbaar (dat noemen we even niveau 1). Die buitenkant is natuurlijk niet volledig wie we zijn. Want soms/vaak doen we (onbewust) stoerder, vrolijker, vromer of aangepaster dan we zijn. Daaronder bevinden zich onze talenten en kwaliteiten (niveau 2). In de derde laag bevinden zich onze drijfveren, intenties en overtuigingen (niveau 3). Tenslotte (niveau 4): in de kern van onze persoonlijkheid gaat het om onze identiteit, ook wel ‘diepste ik’ genoemd. Dit deel verlangt naar aanvaarding en naar een zinvol en waardevol leven. Anders gezegd: dit deel heeft voedsel nodig.

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...