In zijn studie Geroepen tot de dienst laat onze eindredacteur de bijbelse teksten spreken die iets zeggen over de plaats van de vrouw in de christelijke gemeente. In het voorwoord maakt Steensma duidelijk hoe hij de desbetreffende teksten, ja heel de Bijbel wil lezen. 'Met die intentie is dit boek geschreven: de intentie van zwijgzaamheid in erkenning van het gezag van de hoogste Leraar (vgl. 1 Tim 2:11).'

In hoofdstuk 1 beklemtoont Steensma, docent ethiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn en predikant van Veenwouden, de gelijkheid van man en vrouw in de schepping qua gezagspositie: 'in saamhorigheid representeren zij hun Schepper'. Bij de zondeval wordt juist deze saamhorigheid verbroken en ontstaat hiërarchie. Adam gaat zijn vrouw de naam 'Eva' geven. Hij toont daarmee zijn heerschappij over haar. Deze (gebroken) verhouding tussen mannen en vrouwen vindt verder in het hele Oude Testament weerklank.

Ze krijgt behoorlijk voor haar kiezen, de burgemeester van Amsterdam. Maar ze houdt voet bij stuk: demonstreren mag, maar wel volgens onze regels. ‘Amsterdam herdenkt met gezang en haat,’ las ik ergens. Wat een zegen, die betoging op de Dam. Urk is ruim vertegenwoordigd. Wat had ik er graag bij willen zijn. Je wil uiting geven aan je verdriet en je wil meeleven. Helaas zit ik weer met een botsing van plichten. Maar gelukkig krijg ik een tweede kans. De zangdienst in de Bethelkerk. ‘Zingend herdenken’.

Van de drie Cappadocische vaders was Basilius de Grote een groot initiator, organisator en inspirator. Hij werd algemeen erkend en gewaardeerd en als ‘Vader Basilius’ door velen geliefd. Zijn jongere broer Gregorius van Nyssa geldt evenwel van de drie Griekse kerkvaders als de meest diepzinnige en meest invloedrijke kerkvader. Niet voor niets wordt hij aangeduid als ‘de theoloog’.

 

Hoewel de invloed van Gregorius nauwelijks in woorden is te vatten willen we in deze bijdrage enkele aspecten uit het leven en uit de werken van de kerkvader met elkaar overdenken.

 

Christenen in het Westen zijn al snel onder de indruk van de verhalen uit de vervolgde kerk. Dat is ook niet zo gek als je hoort hoe intens veel broeders en zusters over de hele wereld lijden omwille van het geloof.

 

Je vraagt je direct af of jouw geloof wel sterk genoeg zou zijn om in zo’n situatie staande te blijven. Met een mengsel van afschuw en bewondering kijk je naar het lijden in de vervolgde kerk. Misschien zit er soms zelfs wel een randje aan waarin mensen zich tegoed doen aan het leed van een ander.

 

Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen (2 Tim.3:16), dat belijden we. Maar is dat ‘onderwijs’ in elk bijbelgedeelte altijd duidelijk? Wat moet je bijvoorbeeld met die laatste hoofdstukken van het boek Richteren? 

 

De verhalen van de grote richters kennen we, met Simson als laatste in de rij. Maar na zijn geschiedenis in hoofdstuk 16 volgen er nog vijf hoofdstukken. Die verhalen vind je niet zomaar terug in kinderbijbels.

 

Commentaar

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...