In 1993 gaf ik op Cyprus gastcolleges in het kader van de MERF (Middle East Reformed Fellowship) aan voorgangers uit landen van het Midden Oosten. Dit keer ging het over de liturgische gegevens in de Bijbel en in de werken van Johannes Calvijn. Er waren voorgangers uit Egypte, Soedan, Syrië, Libanon enz.

Er was ook een broeder-voorganger uit Binau. Hij was daar ingenieur en had meegewerkt aan de bouw van de grote flats daar. Tegelijk was hij voorganger van de kleine gereformeerde kerk in dat land. Zijn zoon van ongeveer 19 jaar was meegekomen uit belangstelling. Deze jongen had net zijn vwo-opleiding afgerond. Zijn bedoeling was na de conferentie met gastcolleges op Cyprus naar Amerika te gaan om er een technische studie te volgen en net als zijn vader ingenieur te worden.

 

De kerkredactie van het Reformatorisch Dagblad leest iedere week allerlei kerkelijke bladen. Hieruit worden bepaalde passages verzameld en één keer per week in het RD opgenomen. In het nummer van 28 april stond o.a. te lezen: “Bij vernieuwing blijkt, dat er in Apeldoorn gestudeerd wordt. Niet alleen door de studenten maar ook door de professoren. En dat kan onze kerken slechts ten voordeel zijn.” Het christelijke gereformeerde kerkblad van (foei, GvdL) het Noorden bestaat zestig jaar. Uit een oud nummer uit 1959 wordt een recensie afgedrukt van de inaugurele rede van prof. J. Hovius. De auteur is ds. K.J. Velema.

Preken in de zeventiende eeuw stonden bol van bijbelteksten. In zijn preek tegen weelde en overdaad in kleding noemt ds. Trigland vier bijbelteksten als bewijs dat de mens zijn kleding van God heeft gekregen. Vervolgens worden drie teksten genoemd bij de uitspraak dat de mens deze gave wel gebruiken mag maar niet misbruiken. Zo werd heel de preek gevuld. Deze wijze van betogen was normaal in de zeventiende eeuw.

In zijn prachtige boek over kerk en kerkvolk aan het begin van de zeventiende eeuw schrijft dr. A. Th. van Deursen onder andere over de prediking. De eerste synoden na de doorvoering van de Reformatie in de Republiek van de zeven verenigde Nederlanden vroegen aan de predikanten hele bijbelboeken achtereen te behandelen. De gemeenten moesten met de gehele Bijbel vertrouwd raken. Vooral de evangeliën waren geliefd.

Van september tot en maart hebben veel personen aan de vormingscursus deelgenomen. Om de drie weken kwamen de deelnemers op zaterdagochtend bijeen in Drachten om bijgeschoold te worden over diverse onderwerpen. De komende tijd zullen er in ons kerkblad korte weergaven gegeven worden van de behandelde onderwerpen. Vandaag de tweede bijdrage van professor Maris.

In het dispensationalisme leeft, terecht, de overtuiging dat de Bijbel letterlijk genomen moet worden.  De willekeur van een allegorische Bijbeluitleg wijzen we af. Men moet niet willen lezen wat er niet staat. Natuurlijk zien ook zij wel, dat sommige passages bedoeld zijn als beeldspraak, of symbolisch, maar dat is dan in de tekst zelf duidelijk.

Een uitdrukking die ons bekend voorkomt: tempel van de Heilige Geest. In de Bijbel wordt daarover gesproken. We willen met elkaar nagaan wat het betekent: tempel te zijn van Geest van God. Wonderlijk – toch? - te lezen in 1 Korintiërs 6:19 lezen dat ‘uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest’. Is de tempel niet sinds eeuwen en eeuwen de plek die dient als een bijzondere verblijfplaats van de goden? En nu blijkt de woning van God te worden verbonden met een mens…

Commentaar

  • Asjera’s terugkeer 2025-03-15 08:38:30

    De profetische uitspraak: ‘Het is God of de afgoden,’ van de christenfilosoof prof. dr. ir. H. van...

  • Vergeving 2025-03-01 08:23:23

    Als ik vanuit mijn studeerkamer naar buiten kijk, zie ik een witte wereld. Begin februari viel er...

  • Het kwaad 2025-02-15 11:00:18

    Je hoeft de kranten maar te lezen of het journaal te horen en je ontdekt dat het kwaad steeds...

  • Hulpverlening of het geweten sussen 2025-02-01 08:42:27

    Ik hoorde het verhaal in Mozambique, in de jaren dat we daar woonden. Er kwam een groep medici en...