Op 21 juni is het 25 jaar geleden dat drs. J. van ?t Spijker als
predikant werd bevestigd te Nieuw-Amsterdam. Daarna was hij predikant te
Zwijndrecht. Vanaf 1 januari 1997 werkte hij als zendeling in
Mozambique. Vanaf 10 juli 2005 is hij predikant te Hoogeveen.
Op verzoek van de redactie vertelt hij over zijn werk, maar zegt hij:
Ze hadden het aan Fennie moeten vragen ?
Ja, dat vind ik echt! Als er ??n is die mij kent, en die weet hoe ik in
elkaar zit en wat mijn zwakke kanten zijn en die toch altijd weer ?! Ze
hadden het aan Fennie moeten vragen, omdat zij nu al bijna dertig jaar
naast en achter mij staat. Zij is er, als ik thuis kom van een lange
vergadering. Zij is er als mijn studeerkamer weer eens een bende is, en
ik er geen gat in zie de dingen op te ruimen. Zij is er als het werk dat
ik in Hoogeveen en in Apeldoorn doe soms echt met elkaar strijdt om de
voorrang en er daarom iemand nodig is die stressbestendig ?
Daarom: niet ik zou in de spotlight moeten staan ?
Lees meer: Spotlight
Het is nu weer een paar weken geleden dat we Pinksteren hebben gevierd,
dat de Heilige Geest kwam en de discipelen de opdracht kregen om de
wereld in te trekken om het Evangelie te verkondigen. Ze moesten het
nieuws van de redding door de Here Jezus en Zijn opstanding aan iedereen
gaan vertellen en de mensen die geloofden dan dopen.
In het begin gingen de discipelen nog niet echt de wereld in. Ze bleven
een beetje in en rond Jeruzalem, ze deden daar wonderen en ze vertelden
daar wel over Jezus. Maar het was juist de bedoeling dat ze de wereld in
zouden gaan. Toen er vervolging kwam en ze werden weggejaagd, gingen ze
ook echt de wereld in. Alle apostelen gingen ergens anders heen.
Sommigen samen, anderen hadden een andere helper gevonden. Ze gingen
alle kanten op vanuit het land Israel.
Een bekende apostel is Paulus. Hij kwam pas later tot geloof. Paulus
heeft veel in Turkije en Griekenland rond gereisd om daar over Jezus te
vertellen. Hij stichtte daar allemaal gemeenten en hij reisde tussen die
gemeenten heen en weer. Hij onderwees de mensen in die nieuwe gemeenten
en vertelden hen hoe ze bepaalde dingen moesten doen. Hij schreef ook
heel veel brieven naar de gemeenten om ze te bemoedigen of soms ook
terecht te wijzen. Deze brieven zijn ook nu nog belangrijk voor ons
omdat hij daar heel veel dingen over het geloof uitlegt. Een aantal van
die mensen die tot geloof komen gingen ook weer het evangelie
verkondigen, ze trekken met Paulus mee of gaan in hun eigen gemeente aan
het werk.
Lees meer: Met Gods woord de wereld in
De Amerikaanse schrijfster en christin Jeanette Howard bespreekt in alle
openheid de spanning tussen haar geloofsovertuiging en haar gevoelens.
Er was en is voor haar een weg te gaan. Een weg tussen de mensen, tussen
christenen. Een weg met God. Dat laatste is voor haar het vertrekpunt
en criterium.
De omslag suggereert dat haar weg is door de woestijn. Maar wel een weg
naar het Beloofde Land, dat is uitkomen op die plek die God voor jou
heeft bedoeld. Die plek is niet onbekommerd. Net zoals de Hebree?n in
het Beloofde Land niet achterover konden leunen, zo ook kan zij, wanneer
ze alles een plaats gegeven heeft, niet achterover leunen. Het is
voortdurend leven door het geloof, wat zo prachtig uitgediept en
uitgebeeld wordt in de brief aan de Hebree?n. Centraal in haar betoog
staat de overtuiging: ?Onze beloning voor een getrouwe wandel met God,
waarbij we niet toegeven aan homoseksuele relaties, is niet per se een
huwelijk en kinderen, heteroseksualiteit of zelfs een geweldige
bediening, hoewel deze dingen wel mogelijk zijn. Onze beloning is dat we
rusten in Gods volmaakte plan voor ons leven.? Pag. 11.
Lees meer: Leunend op mijn Geliefde
Dirk Molenaar is van beroep organist. Ook is hij redacteur van ?De
Orgelvriend?. In dit blad voor orgelliefhebbers schrijft hij regelmatig
een verhaal of column. Met zijn toestemming is onderstaand verhaal
overgenomen uit dit blad. In de toekomst zullen er nog enkele volgen.
Af en toe gebeurt het.
De ene keer is het opvallender dan de andere.
Of is het misschien zo dat het je in de ene dienst meer stoort dan in
een andere?
Soms is het de dienstdoende ouderling, of diaken. Dan gebeurt het maar
een enkele keer.
Het je er aan storen als dienstdoend organist kan echter vaker gebeuren
als het manco bij de predik?nt ligt, want dan gaat dat de h?le dienst
door: het onmiddellijk iets zeggen als je je handen en voeten nog geen
seconde geleden van de toetsen hebt gehaald. Heb je bijvoorbeeld een
mooi ingetogen of juist majestueus naspel gedaan, als een soort
uitroepteken van de laatste regels van het gezongen lied, dan ?knalt?
daar meteen achteraan ?Laten wij nu ??, of ?Zullen wij ??, enzovoort.
Het lijkt dan wel of alle overgangen van de liturgische delen door
stemgeluid aan elkaar moeten worden geplakt! Of zou zo?n voorganger bang
zijn dat de thuisblijvers aan de kerktelefoon misschien meteen zullen
denken dat ze niet meer on-line met hun godshuis verbonden zijn?
Lees meer: Overtredingen tijdens een kerkdienst
Meer dan driehonderd mannen en vrouwen, meest ouderen en enige jongeren,
kwamen van 19 september 2009 - 20 maart 2010 op negen zaterdagen bijeen
voor de Vormingscursus in de Chr.Geref. Kerken. In Apeldoorn, Drachten,
Goes en Sliedrecht behandelden hoogleraren en predikanten onderwerpen
over identiteit en seksualiteit, het pastoraat, de
belijdenisgeschriften, de apostel Paulus en het bijbelboek Dani?l. In
dit artikel gaat ds. D. Quant in op algemene vragen rond identiteit en
sexualiteit.
Iedere gelovige, elk mens komt voor de beantwoording te staan van vragen
als: waar kom ik vandaan? Wie ben ik zelf? Waar ga ik naar toe? Wat is
het doel van het leven? Allemaal vragen die cirkelen rond de identiteit
van een mens. De beantwoording van deze vraag heeft gevolgen voor elk
levensgebied.
God als Schepper en Onderhouder van het
leven
Aan het begin van het leven staat het scheppend initiatief van de
drie-enige God (Gen. 1:26,27 en 2:7, vgl. 1:30; Joh. 14:7 en 1:18; NGB
art. 12). Voor de vraag naar de identiteit van elk mens is dit een
belangrijk gegeven, vgl. HC zondag 3. De mens is gesteld in de
verhouding tot Hem die hem tot leven riep. Ook na de zondeval is dit
principe gebleven. Het betekent dat de mens zelf niet g?ddelijk is, maar
sch?psel. En voor de bedoeling van zijn leven is hij aangewezen op
erkenning van en ontmoeting met de Schepper, die hem de levensadem
inblies en van wie hij door moedwillige ongehoorzaamheid afscheid nam.
Vgl. ook 1 Kor. 15:45, Job 27:3 en 33:4. Na de zondeval is hij wel mens
gebleven, zij het met een geschonden identiteit; vgl. ook NGB art. 14.
Lees meer: Identiteit en seksualiteit